Menetrend
Szavazás

Bill Belichick utoljára a labdákról

2015. 01. 25. 01:03
Szerző: Danna
Kategória: Cikkek
Egy rögtönzött sajtótájékoztatót tartott ma délután Bill Belichick a Gillette Stadioban. Az edző ismét tagadta, hogy bármi rosszat is tett volna a Patriots, hozzátéve: betartották a szabály minden egyes betűjét a labdában lévő nyomással kapcsolatban.

"100 százalékosan biztos vagyok abban, hogy mind én, mind pedig az egész szervezet betartotta a szabályzat minden egyes betűjét."

Ezután részletezte az előkészítő folyamatot és arra utalt, hogy az időjárás valószínűleg hatással volt a labdára. Majd megvédte csapatát: "Mi próbáltunk mindent annyira jól csinálni, amennyire csak lehetséges. Soha semmilyen szándéka nem volt a csapatnak abban, hogy veszélyeztessék a játék tisztaságát és bármi előnyt szerezzenek vele." - mondta.

Belichick arról is beszélt, hogy az elmúlt pár napban többet tanult a légnyomás tudományáról, mint előtte az élete folyamán. Nem tudott konkrét választ adni arra, hogy miért volt 12 labdából 11 alacsonyabb nyomású a megengedettnél, de azt elmagyarázta, hogy az időjárás és a hőmérséklet hatással lehetett rájuk.

"Szóval csak azt szeretném elmondani, hogy nagyon szégyenteljes, hogy ennyit kellett ezzel foglalkoznom, ahelyett hogy egy sokkal fontosabb dologra koncentráltam volna az figyelmemet, egy nagyon fontos kihívás előtt állunk. Nem vagyok tudós. Nem vagyok egy labda-specialista. Csak azt mondom nektek, amit én is a héten tudtam meg."

Elmondta, hogy a Patriots szimulálta az egész folyamatot, ahogyan a mérkőzésre készülnek.

"Amikor a labdákat elviszik a bírók öltözőjébe, a bírók azt kérték, hogy fújjuk fel a labdát 12.5 PSI-re. Hogy ők pontosan mit tettek, azt én nem tudom. De pontosan ez volt az, ami mi tettünk. Felfújtuk őket 12.5 PSI-re. Ez volt minden, amire minket kértek, az már az ő dolguk volt, hogy ezután mit csinálnak velük, hova teszik őket. Meg kell említeni, hogy ezek a mérések zárt helyen történtek. A labdákat az öltözőnkben készítettük fel. Ezután elszállítottuk őket a bírók öltözőjébe, ami szintén egy zárt, meleg hely volt. Amikor a labdák kikerülnek a pályára, minden megváltozik, teljesen mindegy, hogy meleg és párás az idős, vagy hideg és nyirkos, hideg és száraz, ez az a környezet, ahol a labdákkal játszunk és ahogy a mérések értéke különböző lehet attól, ami az öltözőben volt. Ez az, amit kiderítettünk, hogy ha egyszer a labdák kikerülnek a pályára és eltöltenek ott egy bizonyos időt, akkor az éghajlati viszonyoknak megfelelően a labdában a nyomás megváltozik. Próbáltuk a labdát kitenni minden olyan hatásnak, ami egy mérkőzés alatt megtörténhet vele és rájöttünk, hogy 1.5 PSI-t vesztett a labda az értékéből ezidő alatt. Ezután visszavittük az öltözőbe, hagytuk ott egy picit "pihenni" és újra megmértük, 0.5 PSI-t emelkedett a labda PSI értéke. Szóval, 1.5 PSI-t romlott kint, 0.5 PSI-t emelkedett bent."

Belichick arról is beszélt, hogy a labda érzése sokkal fontosabb, mint a benne lévő nyomás.

"Azt hiszem, hogy a legfontosabb része a labdának az irányító számára a fogás. Nem hiszem, hogy bárki is megkérdőjelezi ezt, a külső érzés a legfontosabb, és nagyon könnyen azonosítható. Amikor megfogok ez labdát, pontosan érzem a különbsége a csúszós és a tapadós labda között. Pontosan érzem a labda anyagának a változását, amíg betörik azt."

Belichick azt is elmondta, hogy az nyomás nem annyira fontos, mint a labda anyaga.

"A labdában lévő nyomás egy teljesen más dolog. Sokkal nehezebb érezni és megkülönböztetni. Szóval a labda anygára fókuszálunk a felkészülés során, nem pedig a benne lévő nyomásra."

Az edző arról is beszélt, hogy Brady és a csereirányító Jimmy Garoppolo próbálta megkülönböztetni azokat a labdákat, amelyekben eltérő nyomás volt.

"Az irányítóink próbálták megkülönböztetni a labdákat, amelyekben 1 PSI-vel kevesebb nyomás volt. Nem tudták tökéletesen végrehajtani azt. A 2 PSI-is különbséget már el-el találták, de még azt sem teljes biztonsággal. Párat eltaláltak, de volt olyan is, amiről azt gondolták hogy "laposabb" és nem volt az. Nyugodtan elvégezhetitek ti is ezt a próbát. Őszintén állíthatom, hogy nem lehet megállapítani, hogy egy labdában 1 PSI-vel kevesebb, vagy több nyomás van."

Egy riporter rákérdezett Belichicknél a 2007-es Spygate-re is.

"Nézd, az egy teljesen más történet. A fickó mutatta a jeleket 80 ezer ember előtt, érted? Szóval mi filmre vettük azt, ahogy ő 80 ezer ember előtt mutogatott, ahogy az összes többi csapat is tette. Felejtsd el azt a sztorit. Ha hibáztunk, hát megfizettük a büntetésünket. Az az ember 80 ezer ember előtt mutatta a jeleket, 80 ezer ember látta azoket. Mindenki az oldalvonalon látta azokat. Mindenki látta, hogy mi filmezzük őt 80 ezer ember előtt. Szóval ha ez bűn volt, akkor azt hiszem már megbűnhődtünk érte. Ez minden. De soha nem tettünk ilyen azután és nem is fogunk."

Az interjú végén elmondta:

"Méltánytalan, hogy ennyit kell ezzel foglalkoznom és erről beszélnem, amikor ennél sokkal fontosabb dolgokra kellene koncentrálnom. Nagy mérkőzés vár ránk, és ez az, amire hangsúlyt kellene fektetnem. Már így is több időt foglalkoztam ezzel, mint kellett volna. Sokkal többet tudok most már erről, mint amit valaha is gondoltam, hogy tudnom kellene. Sokkal bonyolultabb, mint amilyennek tűnik. Nem vagyok hajlandó többet a labda-üggyel foglalkozni. Olyan körülmények között edzenek a srácok, amilyenben sokan még vezetni sem mernének. Fizikalilag és mentálisan is kemények vagyunk, keményen dolgozunk, keményen edzünk, keményen készülünk és ők szembenéznek minden olyan kihívással, amikkel szembe állítom őket. És ha valaki, hát én tudom ezt, mivel én dolgozom velük nap mint nap. Ez a csapat volt a legjobb az alapszakasz során az AFC-ben, 2 mérkőzést nyertünk igazán jó csapatok ellen a rájátszásban. Mi voltunk a legjobb csapat. Ez az, ami a legfontosabb! Higgyetek nekem, mert én vagyok velük minden nap. Nagyon büszke vagyok erre a csapatra!"

Új hírek: (2015.01.25. 10:14)

Pittsburghi székhelyű HeadSmart Labs kutatólabor teljesen új, hivatalos NFL labdákkal elvégzett kísérlete is alátámasztja Belichick állításait. A szobahőmérsékleten elvégzett méréshez képest a labdák átlagosan 1.1 PSI-t veszítettek csak azzal, hogy a szabadba kerültek. Az esőtől átlagosan további 0.7 PSI-vel lettek laposabbak. Tehát a meccs napján a bírók kezdeti mérését követően a játékkörülmények miatt átlagosan 1.85 PSI-t veszíthettek a labdák a nyomásból, mindezt laboratóriumi körülmények között elvégzett vizsgálat igazolja.

Forrás: ESPN Boston, Boston Globe, Patriots.com

Hozzászólások

2015. 01. 25. 01:36
Pupu
Köszönöm Danna hogy ilyen gyorsan lefordítottad.

Nagyon kellett egy ilyen sajtótájékoztató. Öröm volt olvasni.Ezek után végre talán leszáll mindenki a labdás témáról és végre a superbowlra lehet koncentrálni. Külön örülök hogy rákérdeztek a Spygatere is,azt hiszem elég jó választ adott rá :)

2015. 01. 25. 01:44
Igen.:)

Elnézést azoktól, akik a fizika szakértői és talán itt-ott nem lett pontosan a fordítás, nekem soha nem volt az erősségem ( :D ), de igyekeztem jól lefordítani, úgy hogy mindenki megértse.
2015. 01. 25. 02:17
fejszee
én eddig se voltam valami ideges az ügy miatt, de ezután teljesen megnyugodtam. odatette az öreg rendesen.
2015. 01. 25. 02:39
sting
Köszi a fordítást.
" Ezután visszavittük az öltözőbe, hagytuk ott egy picit "pihenni" és újra megmértük, 0.5 százalékot emelkedett a labda PSI értéke. Szóval, 1.5 százalékot romlott kint, 0.5 százalékot emelkedett bent. "
BB valószínűleg nem %-ot mondott, vagy akart mondani hanem PSI-t.
Százalékosan ez cirka 10x -se lenne.

Megjegyzem, hirigem van már ettől az egésztől ...
2015. 01. 25. 02:48
fejszee
így volt, de hajnal van :D
2015. 01. 25. 03:55
Javítottam, köszönöm! Igen, késő volt már ehhez.:-))
2015. 01. 25. 06:00
kissbarni
Örülök a cikknek, köszönet érte. Egy apró javítanivaló (nem kekeckedés!) Utolsó előtti sor: higgyetek.
2015. 01. 25. 07:26
loop80
Így van: hagyjatok/higgyetek! De amúgy csillagos ötös a cikk. BB dumája meg pláne! ;)
2015. 01. 25. 06:16
B.Toma
Erről beszéltem az elejétől fogva, haveri körökben, ha szóba került a dolog.
Decemberben, az ünnepek előtt tetettem fel a téli gumikat, amit a fűtött műhelyben fújtak fel a gumisok, majd felszerelték. Jött pár napra rá a minusz 6-8 fok, erre vissza kellett mennem még fujatni bele, mert az összes kerék lapossabb lett. Ennyi...
2015. 01. 25. 08:33
lesliemus
"Szóval csak azt szeretném elmondani, hogy nagyon szégyenteljes, hogy ennyit kellett ezzel foglalkoznom, ahelyett hogy egy sokkal fontosabb dologra koncentráltam volna az figyelmemet, egy nagyon fontos kihívás előtt állunk." BB

Remélem, megértették ezek a hiénák, hogy ez nekik szól... Go pats!
2015. 01. 25. 08:36
dravait
Na, ez kellett a vezető edzőtől - helyretenni a sok sajtóhiénát. Én még vártam volna egy jó mondatot a Liga felé is, bár gondolom BB nem akarta egyelőre hergelni a bírókat - remélem a SB győzelem után kiosztja a sok barmot megfelelően, hogy érezzék, mekkora genyók voltak. Amúgy pedig valószínűsíthetően a Colts is így járt el a labdákkal, én arra tippelek, hogy azokat a hülye bírók meg se mérték, pedig ott is találtak volna nyomásproblémát.
Ezek után kötelező lesz a győzelem, remélem mindenki robban a dühtől és a biznyítási vágytól, szét kell tépni méregből a kacsákat, oszt jóvan. :-)

GOOOO PATS!!!!!!!!!!
2015. 01. 25. 15:25
max350
Kikérem a Kacsák nevében, hogy ezt a tengeri állatot Kacsának tituláld!!!!!
2015. 01. 25. 17:52
dravait
2015. 01. 25. 09:16
azimut
Az Nfl mit csinal 1 hete? Tenyleg egy SB-re keszulo csapatnak kell ilyen teszteket vegeznie?Nfl 40 interjut keszit ahelyett hogy elvegezne par testet,kiserletet!?
Nem ertem mit huzzak az idot.....
Remelem ennek a nyilatkozatnak lesz hatasa az nfl fele es lezarjak az ugyet....
2015. 01. 25. 10:10
Egy pittsburghi kutatólabor kísérlete szerint a szobahőmérsékleten elvégzett méréshez képest a labdák átlagosan 1.1 PSI-t veszítettek csak azzal, hogy a szabadba kerültek. Az esőtől átlagosan további 0.7 PSI-vel lettek laposabbak.

Összesen a meccs napján a bírók kezdeti mérését követően a játékkörülmények miatt átlagosan 1.85 PSI-t veszíthettek a labdák a nyomásból, mindezt laboratóriumi körülmények között elvégzett vizsgálat igazolja.

https://uploads.strikinglycdn.com/files/131228/d8f159cc-99db-47be-b8d1-1828d64dde17/HeadSmartLabs_The_Science_Behind_DeflateGate.pdf

Ennyit a csalásról.
2015. 01. 25. 10:19
SNL paródia: https://www.youtube.com/watch?v=2svKSuNk0Dk

LOL
2015. 01. 25. 18:07
Whitealert
Ez valami óriási. :D
Végre tudok nevetni a dolgon. :)
2015. 01. 25. 10:43
pippu
Tudja valaki, hogy van-e előírás arra, hogy milyen körülmények között kell tudni a labdának az előírt nyomást???

Szobahőmérsékleten vagy egyéb??

Előre is köszönöm!

Üdv:
Z
2015. 01. 25. 10:50
pippu
Már csak ez lehet egy egyetlen hibafaktor, mert az már 1802-ben bebizonyították, hogy a hőmérséklet és a nyomás között összefüggés van. Ha jól emlékszem, de javítsatok ki ha nem, hogy 5 C fok volt aznap este.

Egy átlagos szobában manapság 22 C fok van. De javarészt már 24, sőt néhol 26-ra akarják terveztetni a rendszerüket (családi ház). Persze a stadionban lehet, hogy csak 20 C fok volt a bíró szobájában, vagy még annál is kevesebb, mondjuk 18 C fok. De így is nagy az eltérés...
2015. 01. 25. 13:38
BaP
10-11 fok volt, és időnként szakadó eső.
Ha 12.5 psi volt a labda a meccs előtti méréskor, akkor simán eshetett 10.5-re meccs közben.

De nekünk még ezt sem kell bizonygatni, ugyanis az NFL 1 hét alatt se tudott előállni azzal, hogy mi volt a pontos mérés eredménye 2 órával és 15 perccel a meccs előtt. Könnyen lehet, hogy Anderson bíró, és csapata nem végezte el a mérést, annak megléte nélkül validálta őket.
Márpedig ez a vád alapja. Ez a mérés.
És innen kezdve ez a 22-es csapdája. Mert nem lesz bizonyíték a büdös életben sose, hogy csaltunk, de Andersonék se fogják bevallani, hogy nem szabályosan jártak el, így az emberek évekig erről a szarról fognak beszélni.
2015. 01. 25. 10:45
vhs-box
Köszi DoM!
innentől kezdve bajnering indul minden labdát érintő cikkel kapcsolatban:-)
2015. 01. 25. 10:56
petichef
Ez az, BB kiosztotta a jónépet! Nagyon remélem hogy ezután a sok herce-hurca után megmutatjuk a világnak, hol a Lombardi trófea helye. Sokan írták hogy vagy összezavarja a csapatot, vagy felspanolja őket. Én az utóbbiakhoz tartozom, szerintem a liga ezzel az egésszel pont azt érte el, amit el akart kerülni, nevezetesen hogy úgy megyünk ki, hogy szétkapunk bárkit!!! Ez inkább erőt fog adni a csapatnak, bizonyítani akarnak majd, ebben biztos vagyok!
Ja és még valami: végre!!!!! Végre eszébe jutott valaki/k/nek elvégezni pár kísérletet rajtunk kiívül is. Mert ha csak BB-ék végzik el, akkor jön megint a sok hater, hogy persze, megcsnáltuk a kísérletet, és annak az eredményét is meghamisítottuk. De így, pláne hogy egy pittsburgh-i csapat csinálta meg, bekaphatják! Elnézést... :D
Ha tökös lenne a liga, szerződtetne pár független szakit, csinálják meg a kísérletet, vegyék fel videóra, aztán mondják meg mit mutattak az eredmények. Utána meg kérjenek bocsánatot. Meg az Aikmen-félék is. Lerombolta magát az az ember is sok szurkoló szemében...

Végezetül: BB-ék uriemberek maradtak. Mert eme eredmények fényében elkezdhették volna megrágalmazni a Colts-ot, hogy ők csaltak, ők fújták keményebbre a labdát. Mert ugye ha 1,5 PSI-t csökkent a nyomás a labdáinkban, akkor az övékben is. Márpedig ha az övékben a nyomás a félidőben rendben volt, akkor az azt jelenti, hogy ők keményebbre fújták, és a veszteség után állt be a normális szintre! De BB-ék korrektek voltak, ebből is látszik hogy igazat mondtak, és hogy másra nem akarnak koncentrálni, mint a SB-ra... Respect!!!
2015. 01. 25. 11:02
Tomk@
Mind BB, mind TB teljesen korrekt maradt, ez különbözteti meg a csapatot sok más csapattól, ahol folyamatos botrányok vannak.
Engem eddig sem érdekelt ez a labdás sztori, nem ezért lett 45-7 az eredmény.
Abban bízom, hogy a csapatot nem zavarja meg mentálisan ez a közjáték, de szerintem nem fogja, még van 1 hét a meccsig.
2006 óta nézek NFL-t, azóta vagyok Pats szurkoló, 3-ik SB-re készül a csapat és én még sosem akartam ennyire, hogy SB-t nyerjen a csapat, még a főnökömmel is összekaptam, hogy 2-ára szabadságot kérek, de nem akar elengedni, mert kell ember a melóba. De nem érdekel akkor is megnézem.
2015. 01. 25. 12:34
Lucius
Remélem igazad lesz. :)
2015. 01. 25. 15:21
abra89
2015. 01. 25. 11:41
Chatmansky
Legyen így, hogy a tesztek bebizonyíthatják az ártatlanságunkat. De mi van akkor a Colts labdáival?! Azok nem eresztettek?
2015. 01. 25. 11:47
darth king
szerintem azokat meg se nézték, nem az volt a vizsgálat célja/tárgya
(illetve ugye nem mindegy, hogy mi volt az eredeti nyomás bennük...)
2015. 01. 25. 14:25
Tomk@
Az is lehet, hogy a Colts labdáit a maximális értékig fújták a meccs előtt. Ha eresztett is még lehet, hogy a elfogadott értékhatáron belül volt.
2015. 01. 25. 11:47
nszgergo
ennyit erről, többet olvasni se akarok róla :)
2015. 01. 25. 13:17
csabesz
2015. 01. 25. 15:22
mikicsek 1
Sziasztok,nem szoktam hozzászólni csak csendes olvasó vagyok!Köszönjük az oldal szerkesztőinek a rengeteg munkát!Egy kérdés nem lehet e a Colts labdáival hogy azért jók az értékek mert azok egy zsákban pihennek ha nincsenek használva mivel mi jóval több időt voltunk a pályán az első félidőbe(mármint a támadók) ezáltal a mi labdáink jóval tovább voltak kitéve az időjárásnak?!Remélem ezek után elkenjük a "madarakat"! GO PATS!!!! :)
2015. 01. 25. 15:25
BrédiTamás12
1 óra múlva érdemes lesz ránézni az Nfl Networkre
2015. 01. 25. 21:58
Pat Patriot
Fizikapélda egy indianapolisi középiskolában 2015-ben

Egy tetszőleges, Foxborough-ban szereplő NFL-focicsapat 12 focilabdát fúj fel a szabályok szerinti 12.5 PSI nyomásúra a mérkőzés kezdete előtt 2 órával. A felfújás helye egy 22 Celsius fokos szoba. Ezeket a labdákat később átviszik 20 percre a bírók 20 Celsius fokos szobájába, majd innen kerülnek ki a stadionba. A mérkőzés kezdetén a hőmérséklet a stadionban 10 Celsius fok, amely a félidő végére további 4 fokot csökken.
Kérdések.
1) Mennyi volt a nyomás a labdákban az első 15 perc után, ha a labdák felfújása és az első negyed vége között 2 óra 38 perc telt el, a nyomás 12.5 PSI-ről indult, továbbá tudjuk, hogy 1 óra szabadban tartás esetén az érték 1.1 PSI-vel lesz kevesebb? (5 pont)
2) Mennyi lehetett a félidei nyomás a labdákban, ha a második negyedben még az eső is volt, és tudjuk, hogy esőben a nyomás további 0.7 PSI-vel csökkenhet? (4 pont)
3) Hány pontot szerzett volna a vendég együttes, ha a mérkőzés kezdetétől 12.5 PSI lett volna a nyomás a labdákban? (1 pont)
2015. 01. 26. 11:30
csgabor
Ez hatalmas! :DDD Nagyon nagy vagy!
2015. 01. 26. 11:02
&ris
Egyet nem értek: Miért nem vitt el magával 12 labdát, abból 11-et 11,5-es felfújva, egyet meg 12,5-esre, hogy ugyan mondják már meg, melyik az az egy, aztán szóljanak, ha meg van... :)
Lezárás gyanánt:
http://espn.go.com/video/clip?id=12226086
2015. 01. 26. 23:25
darth king
azért zajlik tovább az ügy....

http://www.nfl.com/news/story/0ap3000000463640/article/fox-sports-nfl-zeroes-in-on-lockerroom-attendant

"Jay Glazer of FOX Sports reported Monday that the league's investigation has zeroed in on a Patriots' locker-room attendant who was seen on surveillance video taking the footballs from the official's locker room into another room at Gillette Stadium before bringing them out to the field prior to kickoff against the Colts."
2015. 01. 27. 14:13
Newman
Azóta az is kiderült, hogy az "another room" valójában a WC. 90 másodpercig volt benn a labdahordozó, két nagy zsákban 24 labdával, ennyi idő bajosan elég arra, hogy a szűk helyiségben elővegye őket, egyenként leeressze, majd visszategye mindet.
http://profootballtalk.nbcsports.com/2015/01/26/video-shows-employee-taking-24-balls-into-bathroom/
Hozzászólás a(z) Bill Belichick utoljára a labdákról bejegyzéshez