Menetrend
Szavazás

Hova tűnt Brandon Lloyd?

2012. 12. 07. 06:00
Szerző: pirko
Kategória: Cikkek

Talám sokak emlékeznek még Palik László drámai hangon ismételgetett kérdésére az 1997-es Magyar Nagydíj végén: "Hova tűnt Damon Hill?" A Miami Dolphins elleni győzelmet követően sokakban fogalmazódhatott meg hasonló kérdés, ha nem is feltétlenül Palik László stílusában. A következőkben a Boston Globe két szakértőjének egy-egy cikkéből olvasható a Brandon Lloyd szerepével foglalkozó egy-egy részlet.

Shalise Manza Young szerint Brandon Lloyd az elmúlt hetekben érezhetően kevesebb szerephez jut.

Brandon Lloydnak egyetlen elkapása volt vasárnap Miamiban, a negyedik negyedben, az egyetlen passzkísérlet során, amellyel Tom Brady őt vette célba.

Lloyd érkezésére mindenki pozitívumként tekintett az offseason során: Josh McDaniels szárnyai alatt remekelt Denverben és St. Louisban, és úgy tűnt, további célpontként szolgálhat Brady számára az elkapó poszton, és talán képes lehet elvonni a védők figyelmét Wes Welkerről és Aaron Hernandezről.

De bármi is legyen az oka, úgy tűnik nem működik a dolog, vagy legalább is nem annyira, mint amennyire úgy tűnt, hogy működhet. A Lloyd és Brady közötti kapcsolatteremtés nem éppen problémamentes, és ez jól látszik, ha összevetjük, hányszor ment felé a passz, és abból hány elkapást ért el.

Lloyd eddig 89 alkalommal volt a passz cépontja, és 50 elkapást ért el, ami 56,2 %-os teljesítmény.

Összehasonlításul: a Welker a felé dobott passzok 72,2 %-át kapta el, és ez a szám szinte megegyezik Rob Gronkowski eredményével.

A Patriots Jets elleni első mérkőzése óta, amikor nyolc alkalommal szállt Lloyd felé a labda, de mindössze egyszer kapta el azt, úgy tűnik egyre csökkenő mértékben számolnak vele, mint célponttal: az első hét mérkőzésen átlagosan valamivel több, mint kilencszer volt célpont; az október 21-ei mérkőzés óta átlagban kevesebb, mint ötször ment felé a passz.

A hétfőn elhangzott kérdés kapcsán, hogy mi kellene ahhoz, hogy Lloyd nagyobb szerepet kapjon a passzjátékban, McDaniels támadó koordinátor pozitívan értékelte a 31 éves elkapót.

"Egyértelmű, hogy Brandon keményen dolgozott [vasárnap - a szerk.], és keményen dolgozott egész évben." - mondta McDaniels. "Voltak meccsek, amikor sokszor volt ő a célpont. És voltak más meccsek, amikor attól függően, hogy az ellenfél milyen játékot játszott, kevesebbszer ment felé a labda, és más célpontot részesítettünk előnyben."

"Úgy gondolom, hogy Brandon továbbra is végzi a munkáját, és próbálja a lehető legjobban végrehajtani a számára kijelölt feladatot. Mi soha nem voltunk olyan csapat, amelyik előszeretettel erőlteti egyik, vagy másik játékos irányába a labdát. Való igaz, hogy tegnap nem jutott túl sok szerephez a passzjátékban, de ez remélhetőleg változni fog, illetve változhat, attól függően, hogy hogyan védekeznek majd ellenünk. Remek munkát végez azzal, hogy jól futja meg az útvonalakat, és üresre játssza, elérhetővé teszi magát, amikor arra alkalom kínálkozik."

"Ismerem őt, továbbra is így fogja folytatni."

A részünkről úgy fair, ha hozzátesszük: a vasárnapi meccsen Lloydot szinte végig a Dolphins top cornerbackje, Sean Smith fogta.

De egy másik tényező is befolyással lehet az elkapó kihasználtságára: úgy tűnik, hogy Lloyd nem túlságosan kedveli a testi kontaktust. Eddig 50 elkapása volt a szezonban, de mindössze 126 yardot szerzett az elkapásokat követően [yards after catch, YAC - a szerk.], ami 2,52 yardos átlag elkapásonként.

Rajta kívül öt másik játékos van a ligában, akik jelenleg 50 elkapással állnak, és mindegyikük 3,82 vagy jobb YAC átlaggal bír. Az ötből három tight end.

Welker, aki 92 elkapással vezeti az NFL-t, 5,32-es átlag YAC mutatóval rendelkezik. Wes a második a ligában az összes elkapás után elért yardot tekintve, a minnesotai Percy Harvin mögött.

------

Greg A. Bedard szerint Lloyd szerepének csökkenése az adott mérkőzésen követett stratégiára vezethető vissza

Amikor a Patriots leigazolta az elkapó Brandon Lloydot, úgy érezhettük, hogy ő lehet az a pálya számokon kívüli területén mutatkozó fenyegetés, amely Randy Moss távozása óta hiányzik a csapatnak.

Bár nem lett belőle Randy Moss - nem is volt elvárható, hogy az legyen - Lloyd eddig életképes megoldásnak bizonyult a szélen. Lloyd ugyanúgy 50 elkapásnál tart, mint Vincent Jackson a Buccaneersben, akit 5 évre 55,6 millió dollárért szerződtettek a holtidényben.

Az AFC East elkapói közül csak Stevie Johnson a Billsből (55), valamint Davone Bess (56) és Brian Hartline (60) a Dolphinsból rendelkeznek közel annyi elkapással, mint Lloyd. Közülük egyik sem olyan támadó alakulatban játszik, amelyben rajtuk kívül ott lenne még Wes Welker (92 elkapás), Rob Gronkowski (53 elkapás 10 meccsen) és Aaron Hernandez (27 elkapás 6 meccsen).

Mégis kissé furcsán hatott, és a szurkolók körében némi megdöbbenést váltott ki az a tény, hogy Lloyd vasárnap, megismételve idei legalacsonyabb mutatóját, egyetlen elkapást ért el 10 yardért (az egyetlen felé dobott passzból, a negyedik negyed vége felé).

Végig nézve az edzőknek szánt felvételeket, valószínűnek tűnik, hogy a Lloyd felé irányuló játékok hiányát nem a támadásokból való tudatos kizárás szándéka vezette; az egyszerűen a Dolphinsra szabott játékterv részét képezte.

Nem véletlen, hogy Lloyd ezt megelőzőn éppen a 7. héten, a Jets ellen produkált ilyen kevés elkapást, egyetlen egyet 6 yardért (igaz, sokkal többször kísérelték meg játékba vonni, nyolcszor ment felé a passz).

A Dolphins az új koordinátor, Kevin Coyle kezei alatt, a Tom Bradyvel szembeni nyomásgyakorlás és a passz elleni védekezés vegyítése révén nagyon hasonlóvá vált a Jetshez. Mindkét csapat rendelkezik egy domináns cornerbackkel (A Jetsben Antonio Cromartie, a Dolphinsban Sean Smith), továbbá olyan linebackerekkel, akik lassúak, és nem túl jók a passzok elleni védekezésben.

Ha a támadásban a passzjátékra kerül a sor, a legtöbb NFL csapat a mondás szerint jár el: "Fogd meg a könnyebbik végét!" ["Take the easy money." - a szerk.] Ez annyit jelent, hogy a nagyobb százalékban sikeres playt választják, akkor is, ha az nem feltétlenül hoz sokat a konyhára, nem lesz belőle "big play". Teljen a játékidő, fogyjanak a yardok ["Keep the clock and the chains moving", azaz járjon az óra és a lánc." - a szerk.] Úgy tűnik a Patriots és Brady ezt a hitet vallják, eltekintve a néhány előre eltervezett mélységi passztól. Brady 24 passzából összesen 20 sikeres elkapást teljesítve a Welker - Hernandez páros jelentette a dolog könnyebbik végét, amikor a Dolphins linebackerei védekeztek ellenük.

Mivel a legtöbbször olyan mélységi route-okat fut, amelyek "kifejlődése" időigényes, Lloyd szinte soha nem lehet a "könnyebb megoldás". És ez így természetes.

A Dolphins elleni mérkőzésen a Patriotsnak egyáltalán nem állt érdekében, hogy a Miami kiválósága, a negyedik idényét töltő veterán cornerback, Smith irányába dobja a labdát. Három alkalmat számolhattunk össze, amikor Smith irányába szállt a labda: Brady kétszer csak megszabadult attól, a kettős fedezet miatt, a harmadik pedig egy sikertelen passzkísérlet volt Julian Edelman irányába.

Lloyd 34 passzjáték során volt a pályán, és Smith 12 alkalommal állt fel vele szemben. Lloydnak tehát a snapek 35%-át tekintve szinte egyáltalán nem volt arra esélye, hogy megkapja a labdát, hacsak csődöt nem mondott volna a rá kiosztott fedezet.

A fennmaradó 22 passz mintegy felét Brady más elkapók irányába teljesítette.

Összességében kilenc olyan alkalom volt, amikor Lloydot megjátszhatónak lehetett tekinteni. Brady döntései, hogy nem neki, hanem valaki másnak dobta ezekben az esetekben a labdát, szinte kivétel nélkül az adott szituáció körülményeire vezethetők vissza.

Összefoglalva ezeket az eseteket:

  • A Dolphins blitzcelt, és Brady gyorsan a terv szerinti vészmegoldást jelentő célpontnak, Welkernek passzolt, hogy elkerülje a passrush-t.

  • Welker üresen volt egy linebackerrel szemben, és Brady kihasználta az egyenlőtlen felállást.

  • Brady nyomás alá került, és megszabadult a labdától.

  • Brady nyomás alá került, és gyorsan Hernandezhez passzolt, aki a linebacker mellett jobb célpontnak tűnt.

  • Brady a Shane Vereen (RB) vs. Karlos Dansby (LB) egyenlőtlen felállást észlelve mélységi passzt dobott Vereen felé, és az eredmény egy 31 yardot eredményező pass interference büntetés lett. Nem volt a legjobb döntés, de remek eredményt hozott.

  • Brady sikertelen passzt dobott Welker felé, amikor Lloyd lett volna a jobb megoldást. Lloyd befejezte a route-ot, de Brady számára nem mutatkozott annyira üresnek, mint amennyire kellett volna. Mindenesetre Brady minden bizonnyal szívesen megismételné a playt.

  • Lloyd és Welker ún. "smash" séma szerint mozgott, azzal, hogy Lloyd a szélről befelé, Welker pedig a slotból az oldalvonal felé futott. Ez az a játék, amikor Brady minden alkalommal az oldalvonalhoz, Welkernek dobja a labdát - aki most is üresen volt - de ez alkalommal későn és magasan passzolt.

  • A Lloyd felé dobott egyetlen sikeres passz alkalmával Lloyd volt a vészmegoldás a zone blitz ellen, és majdnem ez a passz is sikertelen lett, mivel Lloyd az oldalvonal felé történő irányváltását követően a "fade" [a védő megközelítését követően gyors irányváltás, majd a védőt megkerülve az alapvonallal párhuzamosan előre - a szerk.] útvonalat folytatta, ahelyett, hogy tovább futott volna keresztirányban.

  • Lloyd volt az egyetlen életképes megoldás az end zone sarkában az állást 20-10-re alakító mezőnygól előtti 3. és gól szituációban, de Brady nem tudta elég korán felfedezni, és sackelték.

Vagyis egyáltalán nem arról van szó, hogy Lloyd végig megjátszható volt az egész mérkőzésen, és Brady ennek ellenére mellőzte volna. Amikor Edelman is feláll a támadáshoz, ő kapja a rövidebb passzokat, mert sokkal jobb, mint Lloyd az elkapás után elért yardokat tekintve. Most, hogy Edelman az IR listára került, számíthatunk rá, hogy Lloyd valamivel nagyobb szerepet fog kapni.

De a Patriots passzjátékát tekintve mindig minden az elemzésekre és a filozófiára vezethető vissza. Ettől még Lloydnak lehet egy-két nagy játéka, de az könnyen belátható, hogy miért nem juthatott nagyobb szerephez a Dolphins ellen.

(forrás: Shalise Manza Young és Greg A. Bedard; boston.com)

Hozzászólások

2012. 12. 07. 06:56
Raschy
azért az is igaz, hogy sideline catch-eknél nehéz yard okt szerezni a elkapás után, szerintem Lloyd elkapásainak fele konkrétan ilyen volt.
2012. 12. 07. 08:47
Jó a cikk :)

Azonban én egy-két dologgal nem értek egyet (ez nem neked szól pirko, hanem a cikk író vélményének):

"Mi soha nem voltunk olyan csapat, amelyik előszeretettel erőlteti egyik, vagy másik játékos irányába a labdát" - na ezt nem tartom igaznak. Sokszor elöfordult, hogy Brady egy vagy max két célpontot tömött labdával és nem azért mert a többi nem volt szabadon.

"Lloyd eddig 89 alkalommal volt a passz cépontja, és 50 elkapást ért el, ami 56,2 %-os teljesítmény" - Ez a másik ami nekem nem tetszik. Egyrészt Welkernek picit könnyebb pontosabban dobni, mikor ö olyan 10-15 yard távolságban áll legtöbbször Bradyhez a pálya számok közti részein. Lloyd meg kinn a szélen van, jóval távolabb. Az elkapási százalék oké, hogy nem jó, csak ezt ne egyedül Lloyd hibájának írjuk. Brady nem egyszer nem kétszer dobta túl, tehát itt már ö is vastagon benne van a dologban.
Ahogy volt róla szó, 5 éve még Brady is jobban dobott messze, plusz Moss-nak volt 12-15 centi magasságelönye Lloydhoz képest, így könnyebben is ment neki a corner fölötti elkapás. Lloyd aszerintem a tiptoe (asszem így írják helyesen) elkapásokban remekel :)
2012. 12. 07. 13:43
Köszi :)
Nekem úgy tűnik, hogy a bostoniak inkább Lloyd mellett, mint ellen érvelnek. A lényeg, hogy a Pats igyekszik mindig a legkevesebb kockázatot vállalni, és Lloyd egyelőre kockázatosabb - nem a személyét és a játéktudását, hanem a pozícióját tekintve - mint Welker, vagy a 2 TE "Gronkandez". Persze, mindannyian vágyakozunk a nagy játékokra, mint amilyenekkel a Brady-Moss kapcsolat kényeztetett bennünket 2007-ben...
2012. 12. 07. 16:42
Az 56-57 százalékkal nincs nagy gond. Ezt tudja Reggie Wayne is idén, vagy éppen sérülések miatt korlátozott szerepkörben Hakeem Nicks is. Az oldalvonal mellett ez teljesen rendben van.
2012. 12. 07. 09:40
Beliboy
Na igen, amikor akrobatikus mutatvánnyal oldja meg, hogy mindkét lába (lábujja) épp hogy pályán belül legyen, túl sok elkapás utáni yardot nem lehet elvárni:) Én kedvelem, szerintem jó elkapó, és szimpatikusnak tűnik, az 50 elkapás miatt pedig egyáltalán nincs oka szégyenkezni egy ilyen elkapói gárdában (a tight endekkel együtt)
2012. 12. 07. 11:01
Lloyd egy zseni, a test-kontrollja valami elképesztő!
Ami nekem nagyon szembe tűnt az elmúlt pár héten, az Woody "mellőzése"! Nem volt a meccseken sokat pályán és nem is keresték őt, pedig mindenki tudja, hogy mire képes... még ha Vereen miatt lenne, de Brady őt sem "keresi" a labdával elkapásoknál
2012. 12. 07. 14:38
tottingetosz
Eddig nem is gondoltam a statisztikák ilyen irányú megközelítésére... Simán igaz, ha van egy Welkered, meg egy Gronkandez duód, akkor eleve passz se fog másnak menni. Ehhez képest valóban szép az 50 elkapás. A passzolt yardban első Detroitban CJ 86 elkapása mellett Pettigrew 56 elkapása számottevő. A többiek csináltak 190-et összesen. Én is keveslem BL bevonását a játékba, de ha így nézem, eddig mégis eleget tett hozzá a támadójátékhoz.
2012. 12. 07. 14:39
chateautorres
Sziasztok!
Alapvéleményem: hogy az újságot mindig el kell tudni adni, ahhoz meg téma kell.
Lloyd-dal semmi gond nincs. Szerintem pontosan azt teszi, amit kell tegyen. Egyrészt lefoglalja a legjobb corner-t, másrészt, amikor a taktika úgy igényli, elkap. A Jets elleni első meccsen tényleg dadogott egy kicsit, de most vasárnap Welker és Hernandez is nehezen melegedett be, még sem húzza le róluk senki a keresztvizet. Az edzők, a kapitány, a koordinátorok, mindenki tudja mire képes Lloyd és Fafej is. Hosszú a szezon, minden meccsen képzett, felkészült ellenfél áll ki, nem lehet mindig ugyanúgy játszani. Hol ezt, hol azt dugják el, így van ez minden csapatban. Szerintem látunk még komoly meccseket mindkettő részéről ebben a szezonban, amikor éppen egy váratlant, meglepőt kell húzni. Legalábbis remélem!
2012. 12. 07. 15:12
pat68
Nem lehet az, hogy az elkapók (és most nem Hörnire és Wes-re gondolok) foglalkoztatotságának hullámzása némileg tudatos? Arra gondolok, hogy így még kiismerhetetlenebb a csapat? Az év elején éppen West hiányoltuk, most meg Ő az első számú célpont.
2012. 12. 07. 19:55
DeMartino
Sziasztok visszatértem én is :D :D
2012. 12. 07. 22:25
2012. 12. 08. 06:54
nosbiglem
Igy van: Na végre!
2012. 12. 08. 10:26
DeMartino
Köszönöm tuci-tuci és Mel aki Gibson sok minden történt amióta nem voltam gépproblémámat csakis alkatrészekkel lehetett megoldani Londonból érkezett alkatrészekkel,mindkét nagyapámat elvesztettem két hónap alatt az is betett,de közben itt voltam ám Veletek figyeltem a csapatot és hiányoztatok azért az igazi tősgyökeres szurkolók neveket nem szeretnék mondani mert nem szeretném ha lenne sértődés szal nagyon örülök,hogy ismét itt lehetek köztetek
GO PATS,GO PATS.HU!!!!
2012. 12. 08. 17:10
nosbiglem
Meg se állunk a Super Bowlig! :D
Hozzászólás a(z) Hova tűnt Brandon Lloyd? bejegyzéshez