Menetrend
Szavazás

Sárga Zászló – a Patriots-nak is megvan a maga szabálytalan ütéses története a közelmúltból

2015. 10. 09. 10:10
Szerző: Rule
Kategória: Sárga Zászló

A kedélyeket napok óta borzolja a Seattle – Detroit meccs végén történő játékvezető döntés, amely eldöntötte a mérkőzést a Seattle Seahawks javára. A hívásról (mely szerint nem történt a labda szabálytalan ütése) sok szakember – többek között Dean Blandino is -, megállapította, hogy hibás volt. Az alábbi cikkben Mike Reiss összefüggésbe hozta a hétfői esetet egy korábbi Miami Dolphins – New England Patriots mérkőzéssel. A cikkek és a Szabálykönyv segítségével próbálom megvizsgálni, hogy mi is pontosan ez a szabály.

Az NFL Játékvezetői Bizottságának Alelnöke, Dean Blandino elismerte, hogy a játékvezetők hibáztak azáltal, hogy nem minősítették szabálytalan ütésnek az esetet a Seattle Seahawk 13-10 arányú győzelmét hozó, Detroit Lions elleni MNF mérkőzés negyedik negyed végén. Az eset kapcsán sokaknak egy korábbi mérkőzés jutott eszébe, amikor a Patriots szerzett előnyt egy szabálytalan ütés-hívás kapcsán a Miami Dolphins elleni 27-17-el záródó, 2013. október 27-i mérkőzésen.

Azok számára akik a Seahawks-Lions meccs végéről maradtak le, azoknak az ESPN riportere, Kevin Seifert elemezte ki részletekbe menően mindent amit az esetről érdemes tudni.

Az elemzés rövid összefoglalását itt találjátok:

Mi történt?

A mérkőzésből 1:45 perc volt hátra, amikor Calvin Johnson elkapta Matthew Stafford passzát és megindult vele a célterületre. A Seahawks safety-je, Kam Chancellor kiütötte a kezéből a labdát az 1 yardos vonalon.

Mi történt ezután?

Az elvesztett labda bepattogott a célterületre, ahol a Seahawks linebackere Wright kiütötte az alapvonalon kívülre.

Hogy ítélte meg az esetet Tony Corrente, a mérkőzés főbírója?

Corrente touchbacket ítélt. A Seahawks így a 20 yardos vonaláról hozhatta játékba a labdát és így a hátralévő időt lepörgethették és a mérkőzést így megnyerték.

Akkor mi is az ellentmondás benne?

Wright amikor a labdát a pályán kívülre ütötte, azt a Szabálykönyv alapján illegal batnek (szabálytalan ütésnek) kellett volna minősíteni.
Illegal bat

Ki hallott már ilyen szabálytalanságról?

Meglehetősen kevesen. Az esetek többségében a játékosok vissza akarják szerezni a labdák, mintsem beleütni. A szabály egyik fontos rendelkezése, hogy megelőzzék az olyan eseteket, amikor a játékosok azért ütnek bele a labdába, hogy a csapattársuk azt megszerezhesse. A célterületen történő ütések kapcsán a szabály lényege, hogy egyetlen csapat sem szerezhet előnyt a labda ütéséből ahelyett, hogy megpróbálná visszaszerezni. [Vagyis a célterületen semmilyen irányba nem lehet a labdát elütni, egyébként alapesetben hátrafelé lehet! Ld. lent.]

Minek kellett volna történnie?

A Lions visszakapta volna a labdabirtoklás jogát. A Seahawks 1 yardos vonaláról támadhatott volna, ahol négy kísérletük lett volna arra, hogy átvegyék a vezetést. A rossz hívást Dean Blandino is megerősítette.

Hogy lehet, hogy Corriente játékvezető csapata ilyen nyilvánvaló hibát vétett?

A visszajátszások megmutatták, hogy a back judge, Gregory Wilson néhány lépésnyire volt a labdától és tiszta rálátása volt. Blandino megjegyezte továbbá, hogy a szabálytalan ütés megítélése tartalmaz némi szubjektivitást és feltételezte, hogy Wilson azért nem ítélte szabálytalannak, mivel nem értelmezte Wright cselekedetét szándékosnak. Blandino ugyanakkor egyetértett abban, hogy valójában ez egy szándékos cselekmény volt és zászlót kellett volna dobni rá.

Mit lehet tenni a Lions érdekében?

A Szabálykönyv lehetőséget ad Roger Goodell számára, megváltoztassa egy mérkőzés végeredményét „kirívóan tisztességtelen cselekmények” esetében, de egy elmulasztott hívás nem tartozik ebbe az esetkörbe.

Akik viszont az emlékeiket szeretnék felfrissíteni a 2013-as Patriots – Dolphins mérkőzésről, azok James Walkernek, szintén ESPN riporterének cikke alapján készítettem egy összefoglalást a kérdéses eset részleteiről.

A Dolphinsnak nehéz napja volt a játékvezetőkkel. A legnagyobb hívás a játékvezetők részéről az volt, amit a 4. negyedben, Tom Brady sackjét követően hoztak.

A Dolphins három pontos hátrányban volt, amikor 9 perccel a mérkőzés vége előtt amikor Brady elvesztette a labdát. A Miami egyik védő falembere, Olivier Vernon megpróbálta visszaszerezni, de nem tudta.

A labda 14 yardon át pattogott, amikor Nate Solder visszaszerezte. A játékvezetők ugyanakkor Vernonra dobtak zászlót, a labda szabálytalan előre ütése miatt. Így ahelyett, hogy a Patriots veszített volna 22 yardot a kísérlet során, nyertek helyette tízet.

Walt Anderson referee (főbíró) mérkőzés utána az alábbiakkal magyarázta a döntést:

„A játékvezetői ítélet az volt, hogy a játékos [Vernon] előre felé ütötte a labdát, ami egy szándékos cselekedet volt. A játékosok nem üthetik előre felé a labdát. Mivel ezt a védőcsapat követte el, nem üthették volna abba az irányba. A támadó csapat ugyanúgy nem ütheti előrefelé a labdát.”

A hétfő esti, - szakzsargon szerint - elmulasztott hívás („no call” - a büntetés bedobásának nem hívása, szabad fordításban) számtalan vitát robbantott ki a közösségi médiában. A Patriots korábbi linebackere, Rosevelt Colvin reagált is rá, hogy a Patriots egyszer hogyan gyakorolta a szabálytalan ütéshez kapcsolódó szituációkat (különösen azokat, hogy mi megengedett és mi az, ami nem):

Higgyétek el nekem, Bill Belichick ismeri a szabályt…mivel a szituációs gyakorlás során gyakoroltuk”.

***

A fentiek után pedig vessünk egy pillantást arra, hogy mit is mond az NFL Szabálykönyve a labda ütéséről.

Szabálytalan ütés (illegal bat) amikor,

a)      bármely játékos beleüt egy elvesztett [szabad] labdába a pálya területén, az ellenfele gólvonala irányába üti VAGY

b)      bármely játékos egy elvesztett [szabad] labdába – ami megérintette a talajt – bármilyen irányba üti, ha az ütés a célterületen történik VAGY

c)      egy támadójátékos egy levegőben lévő hátra passzt az ellenfele gólvonala irányába üti.

Kivétel: Egy jogosult elkapó, egy levegőben lévő előre passzt bármikor megérinthet, megüthet vagy eltéríthet bármely irányba.

Büntetés: 10 yard büntetés

A szabály lényege tehát leegyszerűsítve, hogy a labdát tilos előrefelé ütni a pálya területén belül (amihez nem tartozik hozzá a célterület!). Ennek az indoka leegyszerűsítve az, hogy a játékosok amerikai focit játsszanak, és ne röplabdázzanak. Hátrafelé tehát üthető a labda – ez nyilván yard-vesztességgel jár – tehát alapesetben ezt nem tiltja a szabály.

Ha a labda viszont a célterületen van, akkor ott bármilyen ütés tilos – igenis, próbálják meg a játékosok birtokba venni a labdát és megjátszani.

A kivételt az előre passz képezi – ennek gondolom, az oka a támadójáték elősegítése lehet. Másrészt egy előre passz, ha földet ér, az sikertelen passz lesz, nem pedig szabad labda, emiatt pedig a játékosok alapból elkapni akarják, vagy aki elütni akarja (defense), az pedig azzal a céllal teszi, hogy a labda halottá váljon.

Forrás: ESPN; NFL Rulebook 2014

Hozzászólások

2015. 10. 09. 16:16
Petza
Nem tudom, nekem az eset óta valahogy mindig ez ugrik be:

http://www.nfl.com/videos/nfl-cant-miss-plays/09000d5d8239eb93/WK-8-Can-t-Miss-Play-Steelers-crazy-finish

(remélem jól linkeltem és nem is szabályellenes.)
2015. 10. 09. 20:43
infidelitas
Igen, nekem is!
2015. 10. 09. 20:45
Tzimisce
Sajnos nem tudom megnézni, de azt hiszem én is erre gondoltam eggyel lejebb.
2015. 10. 11. 17:27
frazer0819
Nekem pedig ez:

https://www.youtube.com/watch?v=hmvYwMf4HWA :DDDD
2015. 10. 12. 10:38
codyfiu
Nekem is ez ugrott be.
2015. 10. 09. 20:44
Tzimisce
A kivétel természetesen a pass deflection miatt van, ez teljesen logikus. Csodálom, hogy nem a Polamalu általi ütést mondták. Illetve nem.
2015. 10. 10. 22:49
vodka03
Kiraktuk Fletchert.
2015. 10. 11. 12:08
lolvin
Hozzászólás a(z) Sárga Zászló – a Patriots-nak is megvan a maga szabálytalan ütéses története a közelmúltból bejegyzéshez