Menetrend
Szavazás

Sárga Zászló – a téves sípszó csak a kezdete volt a hétfő éjszakai brutális játékvezetésnek

2015. 11. 26. 06:06
Szerző: Rule
Kategória: Cikkek, Sárga Zászló

Egy olyan szezonban, amelyben eleve sok játékvezetői gikszer került rivaldafénybe, új magasságba értünk hétfőn éjszaka a Gillete Stadionban, ahol Gene Steratore vezette játékvezetői csapat legalább egy óriási hibát hozott össze és több kérdést vetettek fel ítéleteikkel jó néhány egyéb helyzetben is. A New England Patriots Buffalo Bills elleni 20-13-as mérkőzés utózöngéjeként, nézzük át még egyszer ezeket az eseteket, ahol ez szükséges volt kiegészítve játékvezetői és/vagy szakértői reakciókkal.

Játékhelyzet: Első kísérlet a Patriots 31 yardos vonaláról, 14:05 perc a hátralévő idő a harmadik negyedből

Ami történt: a Patriots irányítója, Tom Brady a jobb oldalvonal irányába kimozgott és az elkapó Danny Amendola irányába dobta a labdát, aki elkapta a passzt a Patriots 45 yardos vonalán. Stetarore halottnak nyilvánította a labdát az elkapás pontján, mivel a line judge Gary Arthur belefújt a sípjába.

Elemzés: az NFL Játékvezetői Bizottságának alelnöke, Dean Blandino gyorsan rámutatott arra, hogy Arthur „elvesztette a labda nyomát” és hibázott. „Nem kellett volna megfújnunk a sípot” mondta Blandino az NFL Networkön.

Az eset elég gyakran történik meg ahhoz, hogy az NFL Szabálykönyv tartalmazzon hozzá eljárást, hová kell ilyenkor a labdát helyezni. A labda halottá válik a sípszó időpontjában. Stetarore úgy ítélte meg, hogy Arthur akkor fújta meg a sípját, amikor Amendola már elkapta a labdát. Emellett a Bills edzőjét, Rex Ryant is megbüntették ún. sideline interference miatt. [Megjegyzés: ilyen büntetést az oldalvonal, vagy a játékvezetői sávban tartózkodásért, a játékvezetők akadályozásáért szabnak ki.]
Bills1

A visszajátszások megmutatták, hogy Ryan Arthur elé lépett, így könnyen kitakarhatta a látószögét, ami miatt Arthur nem láthatta Brady-t. A labdát a Patriots 45 yardos vonalára helyezni és 15 yard büntetést hozzáadni helyes ítélet volt Stetarore véleménye alapján. De …

 

Játékhelyzet: ugyanez a kísérlet

Ami történt: Stetarore azt nyilatkozta egy riporternek, hogy úgy „ítélte meg”, hogy a labda Amendola birtokában volt, amikor Arthur a sípjába fújt. Az ESPN adásából mégis az látszik, hogy a síp egyértelműen akkor is hallható volt már, amikor a labda még a levegőben volt.

Elemzés: ESPN Sports Science megítélése szerint a sípot négy tized másodperccel azelőtt fújták meg, mielőtt Amendola elkapta a labdát. Ebben az esetben, Stetarore rossz helyre helyeztette le a labdát. Az alkalmazandó NFL szabály azt írja elő, hogy a labdát az eredeti „scrimmage vonalra” kell helyezne [tehát oda, ahonnan a kísérlet elindult], vagyis a Patriots 31 yardos vonalára, abban az esetben, ha a sípszó akkor hangzott el, amikor egyik csapat sem birtokolja a labdát a szabály előre passz eldobásának eredményeképp. Ugyan nem az évszázad bűntette történt, de így a labdát Patriots 45 yardosára kellett volna helyezni a büntetés végrehajtása után, a Bills 40 yardos vonala helyett. [Megjegyzés: nekem nem jön ki matematikailag, hogy egy 15 yardos büntetés után hogyan kerülnénk 14 yarddal előrébb, feltételezhető ez csak elírás és a cikk szerzője egy yardot tévedett].

 Bills2

Játékhelyzet: Első kísérlet a Bills 6 yardos vonaláról, 6:00 a hátralévő idő a 3. negyedből

Ami történt: A Patriots a scrimmage vonalhoz sietett és gyorsan játékba hozta a labdát Amendola 41 yardos elkapása után, ami a Bills éppen csere közben érte. A futójátékos, James White kapta kézbe a labdát és szerzett touchdownt, amivel a Patriots 17-10-es előnyre tett szert.

Elemzés: Nagyon sok drukker csodálkozott, hogy Stetarore csapata miért nem akadályozta meg a labda, játékba hozatalát addig, amíg a Billsnek megfelelő ideje nem állt rendelkezésre a csere lefolytatására. Az NFL Szabálykönyv 5. Szabály 3. Szekció 10. Cikkelye szerint az „umpire”-nek a labda fölé kell állnia és „ésszerű” időt kell biztosítania a védelem számára, hogy reagáljon a támadócsapat cseréjére vagy szimulált cseréjére.

A Patriots ugyanakkor nem hajtott végre cserét. Az ESPN Patriots riportere, Mike Reiss azt írta, hogy ugyanaz a 11 játékos volt fent a pályán abban a játékban, amikor touchdownt értek el, mint amikor a 41 yardos passzt elkapta Amendola és ez az állítás teljesen helyes, a két játék, videón történő visszanézése alapján is.

Egy másik szempontból nézve viszont az ESPN adásából kiderült, hogy a Patriots tight endje, Scott Chandler elkezdett befutni a pályára, mintha becserélnék, de utána visszatért az oldalvonal mellé. A Szabálykönyv úgy határozza meg a csere fogalmát, hogy a játékosnak a kereszteznie kell a „számokat”, ami Chandler esetén nem történt meg. [Megjegyzés: a számok alatt a pályán lévő, 10 yardonként felfestett számokat kell érteni]

A korábbi NFL játékvezető, aki jelenleg CBS munkatársa, Mike Carey azt „tweetelte”, hogy ő biztosította volna a Bills számára az esélyt, hogy cserélhessen, mivel Chandler cselekedetét szimulált cserének tekintette. Ugyanakkor egy NFL szóvivő azt mondta, hogy miután a Patriots már formációban állt és a labdát bármikor elindíthatták volna, így Chandler „kirándulását” a pályára nem lehet szimulált csereként értelmezni. Más szóval az NFL jóváhagyta azt, ahogy Stetarore kezelte a helyzetet.

 

Játékhelyzet: Harmadik kísérlet a Bills 32 yardos vonaláról, 7 másodperccel a mérkőzés vége előtt.

Ami történt: A Bills irányítója, Tyrod Taylor 16 yardos passzt dobott az elkapó Sammy Watkins-nek, aki hátrafelé esett ki a pályán kívülre, úgy, hogy 2 másodperc volt hátra a mérkőzésből. Ed Walker „head linesman” mégis a „fut az óra” jelét mutatta és így játékidő letelt. Stetarore azt nyilatkozta a riporternek, hogy azáltal, hogy „önkéntesen feladta magát [az előrejutást] a pálya területén belül” emiatt ez egy játékvezető megítélése szerinti döntésnek minősül, ami így az volt, hogy lent volt a pályán belül.

Elemzés: Az NFL Játékvezetői Bizottságának korábbi alelnöke, Mike Pereira, aki most a Fox elemzője, azt „tweetelte”, hogy Stetarore magyarázata „a hibát csak súlyosbítja”. Carey azt „tweetelte”, hogy „nem egy hihető magyarázat a játéknak”.

Az NFL szabályai kétféleképp teszik lehetővé, hogy egy játékost „lent lévőnek” nyilvánítsanak: vagy ha „csúszik, úgy, hogy a lába van elől” vagy „leesik a földre, térdel és egyértelműen nem tesz semmilyen erőfeszítést az előrejutáshoz” .

Ha valami, akkor Watkins úgy tűnt, hogy az elkapás eredményeképp esik, nem pedig, hogy feladja az előrejutást. Tekintet nélkül erre, a pályán kívül ért földet. Az NFL Szabályok előírják, hogy a labdát halottá kell minden ilyen esetben nyilvánítani. Ebben az esetben, Watkins-hoz nem ért hozzá egyetlen Patriots-védőjátékos sem. A játékot így nem kellett volna eltérően megítélni attól, amikor egy futójátékos, vagy egy irányító kifut a pályán kívülre, az óra megállítása céljából.

Azáltal, hogy Stetarore úgy ítélte meg, hogy Watkins „feladta magát” [értelmezésem szerint feladta az előrejutást] így a játék nem volt visszanézhető.

Forrás: ESPN

Hozzászólások

2015. 11. 26. 07:37
daelaci
Amendola elkapásánál a büntetés miatt kaptunk egy rakás ajándék yardot, ha nem fújtak volna bele az akcióba akkor sem jött volna ki több a játékból. Ricsiék a közvetítésben arról beszéltek, hogy TD lett volna belőle, de ez teljesen irreális volt, hiszen az Amendolát követő Bills játékos már az elkapás előtt megállt a sípszó miatt.
2015. 11. 26. 09:56
Gordon
Szerintem ezen a mi lett volna ha dolgon felesleges rágódni, honnan tudod, hogy Dola nem rázta volna le egy testcsellel vagy nem szabadul ki a szerelési kísérletből?!
Ilyen amatőr hibákat nem lehet elkövetni egy ekkora bizniszben...
2015. 11. 26. 11:56
ArsnL
megállt, de egy LB-t talán még Amendola is le tud futni, szóval sanszos hogy előtte lett volna a védőnek és akkor ő már csak karral tudja levinni hátulról, ahol elég könnyű elvéteni a szerelést
2015. 11. 27. 02:23
TMR
Dolát egyébként is szerelte volna valamelyik játékosunk :D
Annyira peches idén TD-k tekintetében
2015. 11. 27. 13:08
loop80
Már tavaly is az volt! Ahányszor megcsinál Dola egy igazán nagy játékot, mindig van O-szabálytalanság. Egyedül Edelman elvett tőle már vagy 300 yardot és 2 TD-t... :D
2015. 11. 26. 15:15
Lac78
Engem sem annyira a "lehetett volna TD" zavar, tényleg elég közel volt Dola-hoz az a védő.
Az igazán bosszantó Rex Ryan bohóckodása volt. Az én szubjektív véleményem szerint ez ugyanolyan sunyi dolog volt mint Mike Tomlin pályaszéli "nézelődése". Én simán eltiltanám valamennyire + büntetés.
2015. 11. 26. 15:26
Lac78
A közvetítésben lehetett látni, hogy az egyik bíró (gondolom aki félrefújt) szinte remegett az idegtől, miközben kiosztotta Rexy-t. Sejtem, hogy már a meccs utáni herce-hurcára gondolt.
Ha ezt BB vagy valaki a stábból csinálta volna, Roger "$44 million" Goodell már a beadványt szövegeztetné.
2015. 11. 26. 18:26
licskin
Rexy többször is hisztizett a meccs folyamán, nagyon unszimpatikus volt a viselkedése.
Volt egy olyan szituáció, amikor úgy nyomult be a játéktérre balhézni, hogy közben kis híján elindult a játék, de nem kapott érte semmi büntetést, pedig én csípőből adtam volna érte 15 yardot.
Kíváncsi lennék, hogy az NFL szabályzata miként rendelkezik az edzők és egyéb személyzeti tagok pályára történő belépéséről...
Hozzászólás a(z) Sárga Zászló – a téves sípszó csak a kezdete volt a hétfő éjszakai brutális játékvezetésnek bejegyzéshez