Menetrend
Szavazás

Zászló a pályán III. rész -– az onside kick

2014. 06. 04. 06:56
Szerző: Rule
Kategória: Sárga Zászló

Az onside kick-ekről szerintem a legtöbb Pats szurkoló hallott már. Láthattunk is néhányat belőle az elmúlt években. A különbség, hogy míg a korábbi években általában ellenünk rugdosták az onside kick-eket a hátrányban lévő csapatok, addig idén a Patriots-nak is volt néhány fontos rúgása, ahol a rúgó csapat szerepét töltötte be, amin a meccsben maradás múlott.

 

A kifejezés eredete:

A kick rúgást jelent. Az onside pedig egy rögbis kifejezésből ered, szabad fordításban „nincs lesen”, azaz a labda elkapója a rúgó mellett, vagy pedig mögötte volt a rúgás pillanatában. Ez igaz az amerikai focira is: annak kell elkapnia (visszaszereznie) a labdát, aki a rúgás pillanatában a rúgó mellett vagy mögött helyezkedhet el (vagy magának a rúgónak).

 

Mi is az az onside kick?

Az onside kick röviden összefoglalva egy „extra lehetőség” – az általában – vesztésre álló csapat részére, hogy egy szabadrúgás során némi szerencsével visszaszerezze a labdát és ezzel a lehetőséget, hogy ő támadjon újra. Nem szükséges tehát a közhiedelemmel ellentétben, hogy a hátrányban lévő csapat rúgja. Bárki rúghatja, bármilyen részében a mérkőzésnek.

A lényege, hogy a rúgó csapat röviden rúgja el a labdát és megpróbálja azt - a szabályok bonyolult keretei között, szabályosan – visszaszerezni.

Az onside kick egy nagyon ötletes „találmánya” az amerikai focinak, mivel nem kevés izgalmat hoz egy látszólag lefutott mérkőzésbe is.

Ráadásul, ha sikeres, akkor néhány másodperc alatt fel tudja forgatni az egész mérkőzés menetét, mivel a hátrányban lévő csapat labdához jut és feltehetően nagyon agresszív és látványos passzjátékokkal próbál majd meg előre jutni.

Hátránya, hogy ha nem sikerül, akkor kiváló mezőnypozícióba kerül az ellenfél, ami megpecsételheti a mérkőzés kimenetelét.

 

Hogyan is szól a szabály?

Az onside kick-ről, mint fogalomról viszonylag kevés szó esik a szabálykönyvben. Ennek megvan az oka: nem attól válik visszaszerezhetővé a rúgás, hogy onside kick-nek hívjuk, hanem attól, hogy a szabálykönyv alábbiakban ismertetett – egyáltalán nem egyszerű – feltételeit teljesíti.

 Ahhoz, hogy behatároljuk az onside kick-et, a kályhától kell elindulnunk.

 Létezik scrimmage rúgás és szabadrúgás.

 A szabadrúgás pedig lehet

a)      kirúgás (kickoff)

b)      safety utáni rúgás

 

Onside kick csak szabadrúgás során lehetséges, de scrimmage rúgás (pl. punt, vagy mezőnygól kísérlet) során nem (ennek részleteire később térek ki).

 

A szabadrúgáson belül azonban mind kirúgásnál, mind safety utáni rúgásnál megkísérelheti a rúgó csapat visszaszerezni a labdát:

Ha egy rúgójátékos nyilvánvalóan megkísérli a labdát röviden elrúgni és a labda nem tesz meg 20 yardot, akkor az onside kick-nek minősül”.

 

Mikor kell kirúgással (kickoff-fal) játékba helyezni a labdát:

-          az első és harmadik negyed kezdetén;

-          minden try kísérlet [touchdown szerzés utáni extra pont, vagy két pontos kísérlet] után;

-          sikeres mezőnygól (field goal) után; és

-          a hosszabbítás kezdetén.

 

 

Kötelező vonal (restraining line)

A kirúgást a rúgó csapat („kicking team”) 35 yardos vonaláról kell elvégezni, safety utáni rúgást pedig a 20 yardos vonaláról. Ez a vonal lesz a rúgó csapat kötelező vonala.

Az elkapó csapat („receiving team”) kötelező vonala pedig 10 yardra lesz a rúgó csapat kötelező vonalától.

Fontos szabály, hogy ha a rúgó csapat kötelező vonala egy büntetés miatt előrébb vagy hátrébb kerülne, akkor is marad a 10 yard távolság a két csapat kötelező vonala között. Jó példa erre a Browns elleni mérkőzés, ahol egy unneccesary roughness (szükségtelen durvaság) szabálytalanság miatt, nagyon kedvező mezőnypozícióból, az 50 yardos vonalról rúghatta Gostkowski a kirúgást:

 

 

 

 

Az onside kick elkapása és visszaszerzése

Fontos szabály, hogy szabadrúgások során csak az elkapó csapat haladhat a megszerzett labdával.

Pl. a fenti képen, ha a Browns megszerezte volna a labdát, akkor nyugodtan haladhatott volna vele – éppúgy, mint egy átlagos visszahordásnál.

Szimultán elkapás esetén (amikor egyszerre veszi birtokba mindkét csapat játékosa a labdát) a labda halottá válik és az elkapó csapat kapja meg.

A rúgó csapat a következőképp szerezheti meg:

-          ha a labda hozzáér az elkapó csapat játékosához;

-          ha eléri vagy keresztezi csapat kötelező vonalát.

A labda azonban halottá válik, ha a rúgó csapat szerzi meg.

(Ahogy fentebb is írtam, a Patriots, ha tudott volna, akkor sem haladhatott volna a Browns ellen megszerzett labdával – ezt a szabály kizárja).

Mi történik, ha nem kapják el a rúgást?

Ha az elkapó csapat csak megérinti, majd az kipattan: ekkor az elkapó csapat birtokába kerül a pályaelhagyás pontjában. (ha nem ér hozzá senki az elkapó csapatból, az szabálytalan lesz – ld. lentebb)

 

Szabadrúgás vége

Csakhogy érdekesebb legyen a dolgunk, a szabályalkotók rejtegetnek némi meglepetést a szabályok között. Az a fentiek alapján talán már tiszta, hogyha a rúgó csapat megszerzi (visszaszerzi) a labdát, akkor a labda halott lesz, a játékvezetők a sípjukba fújnak és vége az adott játéknak.

Akkor hogy érhet el szabadrúgás során a rúgó csapat touchdown-t? A válasz nagyon egyszerű: sehogy.

A szabadrúgásnak ugyanis vége lesz, amikor bármelyik csapat megszerzi (birtokba veszi) a labdát. Ha a labdát, az elkapó csapat szerzi meg, akkor a labda, élő marad és az elkapó csapat futhat vele. Ez pedig már egy futó játék (running play) és nem szabadrúgás lesz.

Ha pedig a futójáték során szerzi meg a rúgócsapat a labdát (pl. egy fumble, elejtett hátra passz következtében), arra pedig már nem vonatkozik a szabadrúgás szigorú szabálya, így a rúgócsapat azzal futhat és akár touchdown-t is elérhet.

 

 

Mi az, ami szabályos és mi az ami szabálytalan?

1.) Szabadrúgás formáció

a) Valamennyi játékosnak a rúgó csapatból (kivéve a rúgót) a kötelező vonala mögött, a pályán kell lennienem több mint 5 yarddal kell helyezkednie. (Megjegyzés: ennek oka, hogy ha hátrébb állhatnának, mint 5 yard, akkor nagyobb lendülettel tudnának blokkolni, hiszen hamarabb felgyorsulnának és még több agyrázkódás lehetne ezáltal.)

b) A rúgócsapatból legfeljebb a holder (aki tartja a labdát, ha nem állványt (tee-t) használnak) és a rúgó lehet a kötelező vonal előtt. A rúgó esetében azonban a rúgó lábnak a labda elrúgásáig a szintén a vonal mögött kell lennie. (nem lehet ezzel tehát trükközni, hogy a rúgócsapat nyerjen néhány extra inchet…) Az, hogy a rúgó és a holder előrébb lehet az nyilván arra vonatkozik, hogy belelóghatnak a 10 yardos területbe.

c) A rúgó mindkét oldalán legalább 4 játékosnak kell állnia és legalább 3 játékosnak a „yard-vonal” számon kell állnia (ez a kifejezés a nagy, fehérszínű számokra utal a pályán, a hash markon kívül).

Ennek a látszólag értelmetlen szabálynak szintén a sérülésveszélyes blokkolás az oka. Ha minden játékos egy kupacba tömörülhetne, akkor együttesen sokkal könnyebben tudnának sérülést okozni egy blokkolással, ha többen ugyanazon játékost blokkolják egyszerre.

d) Az elkapó csapat valamennyi játékosának a kötelező vonala mögött kell tartózkodnia a labda elrúgásáig. (tehát ők sem léphetnek be a 10 yardos „semleges” területre)

Büntetés a fentiek megsértése esetén: 5 yard

 

2.) Blokkolás

Rúgó csapat:

A rúgó csapat játékosai csak azután blokkolhatnak, ha a labda

-          megérint egy játékost az elkapó csapatból; vagy

-          keresztezte az elkapó csapat kötelező vonalát (tehát megtett 10 yardot).

Ezek után a rúgó csapat is szabályosan blokkolhat.

Amíg a labda nem tette meg a 10 yardot, addig kizárólag akkor blokkolhat a rúgó csapat, ha egy az elkapó csapat játékosát blokkolja, aki tevőlegesen megkísérli megakadályozni, hogy a rúgó csapat játékosa előre jusson.

Elkapó csapat:

A labda elrúgása után ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint ami általánosságban a támadók blokkjaira (pl. nem lehet hátulról blokkolni, vagy chop block-ot végrehajtani, stb.), tehát nincs különösebb megkötés az esetükben.

Büntetés: szabálytalan blokkolás esetében 10 yard

3.) Szabadrúgás a pályán kívül

Ez egy érdekesebb kérdés szerintem.

Sokan – a Madden-ben szerzett tapasztalatból kiindulva – gondolom, egyből rávágnák, hogy a saját 40 yardos vonalról jön az elkapó csapat, ha a szabadrúgás úgy hagyja el a pályát a gólvonalak között, hogy az elkapó csapat nem ért hozzá.

Ez csak kisebb részt igaz.

Büntetése ennél összetettebb: az elkapó csapat választhat, hogy

-          az elrúgás helyétől 25 yardról vagy

-          a pályaelhagyás helyétől jöhessenek.

Mivel az NFL-ben néhány éve már a 35 yardról rúgnak – ha egy büntetés miatt nem kell előrébb, vagy hátrébb menni -, ezért alapesetben ez valóban azt jelenti, hogy az elkapó csapat a saját 40 yardos vonaláról indul.

DE…

…. ha a labda a saját 40 yardos vonalhoz képest előrébb hagyja el a pályát (az elkapó csapat szemszögéből nézve), akkor abból a pontból jönnek.

Gondoljatok bele, hogy egy onside kicknél, amit a rúgó rosszul talál el és kimegy a labda a rúgócsapat 45 yardos vonalán, milyen kiszúrás lenne az elkapó csapattal, ha ahhoz képest 15 yarddal hátrébbról kellene jönniük. Ilyenkor természetesen a számukra kedvezőbb pontból jöhetnek; onnan, ahol a labda elhagyta a pályát.

4.) Szabálytalan érintés

A rúgó csapat játékosa nem érhet a labdához, amíg

-          a labda nem keresztezte az elkapó csapat kötelező vonalát VAGY

-          nem ért hozzá az elkapó csapatból senki.

Itt megint visszautalnék Gostkowski, Browns elleni rúgására: azért szerezhette meg a Pats a labdát, mert az utóbbi előírás teljesült.

Büntetés: 5 yard büntetés, vagy az elkapó csapat szabálytalan érintés helyétől hozhatja játékba a labdát a következő snap-pel.

7.) Rövid szabadrúgás

Ha a labda nem tesz meg 10 yardot (nem éri el az elkapó csapat kötelező vonalát) és úgy válik halottá, az szabálytalan.

Onside kicknél emlékképeim szerint egy 2011-es Jets elleni rájátszás mérkőzésen történt ilyen eset.

Büntetés: 5 yard.

 

Mi a különbség a punt és az onside kick-ek között?

Scrimmage rúgás (pl. punt, mezőnygól- kísérlet) csak scrimmage – játék során lehetséges. Scrimmage játékról akkor beszélünk, amikor a támadó csapat (offense) snap-pel hozza játékba a labdát.

Onside kick csak szabadrúgásnál lehetséges.

Scrimmage rúgásnál nem kell, hogy a labda megtegyen 10 yardot ahhoz, hogy visszaszerezhesse a rúgó csapat. Bárhol visszaszerezhető, de előtte ehhez az elkapó csapatból valakinek hozzá kell érnie.

Ennek iskola-példája az alapszakaszbeli Broncos elleni mérkőzés döntő pillanata volt, melyet a hivatkozásban Belichick mester is kielemez. Az alábbi videón pedig az egész punt látható, a visszaszerzésig.

Az elkapó csapat érintése nélkül nem lehet tehát szabályosan visszaszerezni a labdát.

Ha a scrimmage rúgás nem keresztezte a neutrális zónát, azt – nagyon leegyszerűsítve -, úgy kell tekinteni, mintha nem is rúgó játék lett volna.

Onside kicknél akkor is visszaszerezhető a labda, ha az elkapó csapatból nem értek hozzá (ld. fent): vagy megtesz 10 yardot a labda (keresztezi az elkapó csapat kötelező vonalát), és aki megszerzi azé lesz, vagy kevesebbet tesz meg és akkor itt is szükséges az elkapó csapat érintése.

 

A New England Patriots és az onside kick-ek 2013-ban

Végül nézzük gyakorlatiasan, a fenti száraz szabályokat és idézzük fel, hogyan is nézett ez ki a gyakorlatban a legutóbbi szezonban.

A Patriots (K Stephen Gostkowski) 2013-ban két onside kicket rúgott (tudomásom szerint).

Az első bizonyosan mindenkiben nagyon emlékezetes marad: Gostkowski sikeresen hozta vissza a mérkőzésbe a Pats-et a Browns elleni alapszakasz mérkőzésen.

A videón látható, hogy Gostkowski egy rövid, elsodort rúgást próbált kísérni. A labda nem tette meg a kötelező 10 yardos távolságot ugyan, de mivel a visszahordó csapat hozzáért a labdához így az visszaszerezhető vált a szabályos érintés következtében a Patriots részéről.

Hozzá kell tenni, ha nem ér bele a Browns védője, akkor megtette volna a 10 yardot, így a rúgás szabályos volt.

Az alábbi videó rosszabb minőségű ugyan, de lényegesen közelebbi rálátást biztosít:

https://www.youtube.com/watch?v=BdpSVmpegfM

Az idei második onside kick már kevésbé volt sikeres – nem sikerült visszaszerezni a labdát a Broncos elleni AFC döntőben. Az onside kick 6:15-től látható. Sikerült Erick Decker kezébe rúgni a labdát.

 

A harmadik videón, a Falcons elleni mérkőzésen két onside kicket is láthatunk 5:04-től a szomorúbbat (amit a Falcons visszaszerzett) 5:30-tól pedig a mérkőzést eldöntő onside kick-jét a Falcons-nak, ahol a Patriots megszerezte a labdabirtoklást.

A szabályok ismertetése az NFL szabálykönyve alapján történt.

Hozzászólások

2014. 06. 04. 10:08
Whitealert
Nagyon alapos és jól összerakott cikk, csak így tovább. :) Köszönjük szépen a munkádat!

Lenne egy kérdésem. "Az onside kick elkapása és visszaszerzése" résznél, amikor arról írtál, hogy mikor szerezheti vissza a rúgó csapat a labdát, ott úgy gondoltad, hogy amikor a labda keresztezi az elkapó csapat kötelező vonalát, nem? (Tulajdonképpen megtesz 10 yardot a labda.)
2014. 06. 04. 12:17
Igen, így tudnánk leegyszerűsíteni, h 10 yardot kell megtennie.
Ez alól kivétel ugye, hha az elkapó csapat hamarabb beleér, akkor már visszaszerezhető a labda a 10 yard megtétele nélkül is.
2014. 06. 04. 13:01
Whitealert
Akkor jól gondoltam, csak nem volt egyértelmű számomra a cikk alapján, hogy melyik csapat kötelező vonalát kell kereszteznie a labdának, de így a logikus. Köszi a választ! :)
2014. 06. 04. 11:10
vizi8
Nagyon jól megírt és értelmezhető cikk. Ennyire kivesézve még nem olvastam erről a témáról sehol, sok zavaros részt tettél érthetővé. Köszönjük
2014. 06. 04. 15:08
Örülök neki, ha érthető volt és nem túl száraz. Sokadik olvasásnál egyre jobban féltem tőle, h senki nem olvassa el, mivel annyira unalmas lesz.
2014. 06. 04. 12:37
Wyatt
Mintha anno láttam volna egy olyan NCAA-videót, ahol a puntot érintés nélkül, még a levegőben saját játékos kapta el, és azzal lett meg gondolom a first down, azért volt érdekes. Vagy ez már rosszul rémlik? :)
2014. 06. 04. 15:06
Ha megvan ez a videó én kíváncsi lennék rá. Az NCAA-ben 99%-ban ugyanaz a szabály (apróbb eltérések vannak a megfogalmazásban), mint az NFL-ben, tehát így első hallásra meglepne.

Ami elképzelhető:
puntnál kell egy érintés az elkapó csapat részéről (ld. a Broncos meccs hosszabbítását), ha ez megtörténik, akkor a rúgó csapat is visszaszerezheti. A labda halottá válik és akkor valóban újabb 1st down lesz(új támadássorozat kezdődik)

Ha keresztezi a neutrális zónát és anélkül szerzi vissza a rúgó csapat, h az elkapó csapat hozzáért volna --> szabálytalan érintés a rúgó csapat részéről ÉS az elkapó csapat a szabálytalan érintés helyéről jön 1st down-nal (kivéve szabálytalanságnál, mert ott módosulhat)

A másik lehetőség, h csúnyán benéztek vmit a sporik:)
2014. 06. 04. 19:55
tomi-tomi
Vagy safety punt volt, csak erre Wyatt nem emlékszik már. :-)

Nagyon jó cikk lett! Egy dolog jutott még eszembe, érintett volt a Pats és Browns elleni meccsen történt Gronk újonc évében.

Akármilyen kickoff rúgásnál alap, hogy ha a labda megtett 10 yard-ot, akkor a rúgó csapat minden további nélkül birtokba veheti a labdát.
Gronk ezt nézte el újoncként, egy rövid (nem szállt az EZ-ig) kickoff-nál integetett, hogy ő nem fog hozzáérni - mintha punt lett volna, (ahol ez lényegi részlet).
A Browns köszönte szépen, össze is szedte a labdát 10 yard környékén.
Hozzászólás a(z) Zászló a pályán III. rész -– az onside kick bejegyzéshez