"A" támadás anatómiája

Visszanézve tiszta fejjel azokat a bizonyos játékokat: Elöljáróban annyit, hogy a Dolphins meccsen tűnt fel először, hogy mennyire látványosan oda sem figyelt Belichick a támadókra, és inkább a védelemnek magyarázott végig a szünetekben, játékmegszakításokban. A legszebb kései McDaniels-korszakot idézte. Belichick nagyobb szerepe a pálya szélén abból is adódik, hogy Dean Pees fent a toronyból hívja a játékokat. A Colts ellen is látszódott, ahogy Belichick folyamatosan az LB edzővel, Patriciaval kommunikál a pálya mellett, és végig magyaráz a védelemnek. Ez mit jelent? Bill O'Brien ismét megkapta a kulcsot a támadókhoz teljes mértékben, vagyis visszanyerte a vezetőedző bizalmát, hogy képes elirányítani a támadókat az év eleji bizonytalanságok után. Nézzük részletesen a Colts TD-je utáni helyzetet, amikor 6 pontra csökkentették a különbséget. 1. A kickoff előtt az ST edző, O'Brien is izgatottan magyaráz, nagyon figyelnek az onside kickre. Stover kirúgja a stadionból a labdát. 20 yardról jönnek a támadók. A Patriotsnak 2 időkérése van, a Coltsnak 3. 2:23 van hátra. 2. Mi a célja a támadóknak? Mindenképpen 1st downt kell elérni a Colts időkérései és a 2-minute warning miatt. Különben két perccel a meccs vége előtt és valószínűsíthetően 1 időkéréssel Manning megkapja a labdát. 3. Belichick és az edzői stáb mindig nagy hangsúlyt fektet a különféle helyzetgyakorlatokra, és az edzőtáborból is többször volt olyan tudósítás, hogy kiélezett helyzetben gyakorolták a playhívásokat. Ennek fényében különösen idegen volt a csapattól, hogy nem sikerült O’Briennek időben eljuttatni a játékot Bradynek, hogy azt a huddle-ben bemondhassa a többieknek. Faulk is majd’ felrobbant, amikor ki kellett kérnie az irányítónak az időt. Belichick eközben még mindig a védőkkel volt elfoglalva, az edzőkkel társalgott, és az időkérés alatt csak O’Brien és Hoyer beszél Bradyvel. 4. Támadófelállás az első játék előtt: Brady shotgunban, bal oldalán Watson, jobbra tőle Faulk. Baloldalt egy elkapó (Stanback), a másik szélen Moss a slotban, Welker a számokon kívül helyezkedik el. Hat Colts játékos van a boxban, a két safety mélyen középen. A snap előtt Welker „in-motion” és Moss mögött áll meg. Ezzel egy időben az azonos oldali Colts safety sprintel fel a boxba, hogy segítsen a lehetséges futás ellen. A felállásról ordított, hogy késleltetett futójáték (draw play) lesz, legalábbis a védők reagálása ebbe az irányba mutatott. ---első kísérletre a Colts három időkérése miatt szinte kötelező a futás, hogy egyet mindenképpen el kelljen használniuk, különben lepörög az óra két percre. Ezzel tisztában vannak a védők is, valamint beszédes, hogy Watson áll Brady mellett, nem egy másik futó. A shotgun formációból való futással az a probléma, hogy a futó nem lendületben kapja a labdát, hanem szinte álló helyzetből kell indulnia, és a sikeressége nagyban azon múlik, hogy sikerül-e elhitetni, hogy adott helyzetben szinte biztosan passzjáték fog következni. 5. A snap után Mankins és Koppen együttesen blokkolja a 68-as DT Fostert. Koppen jobb válla melletti résbe indul el Watson, hogy mögötte mehessen a futójáték. A Neal helyén játszó Connollyt 1-1-ben azonnal megveri Brock a snap után. Mikor Faulk megkapja a labdát Bradytől szinte azonnal ott is van a Colts védő, és könnyedén szereli. 0 yard nyereség. IND időkérés #1. 6. 2-10, 2:18 a hátralévő idő. Mindenképpen passzolni kell, hogy minél rövidebb harmadik kísérletet kelljen megoldani, tehát mindenképpen 10 yard körüli, nagy százalékban sikeres, biztonsági passzt kell hívni. Ezzel nyitva marad a lehetőség a futójátékra is, ha nem sikerülne már most 1st downt szerezni. Brady ismét shotgunban áll fel. Baloldalt három elkapó: Moss kívül, a slotban Welker, a falhoz közel Watson. Jobbra egyedül Stanback a számokon kívül. Faulk Brady jobbján áll. 7. Abban a pillanatban, hogy a huddle után megvan a felállás Welker „in-motion” a túloldalra, a slot elkapó pozíciójában helyezkedik el, ahova NEM követi az őrzésére kirendelt védő. A két linebacker végig jelez a többieknek, és kommunikál egymással, még a snap pillanatában is a MLB próbál fellépni a LOS-hoz, majd gyorsan elkezd hátrálni. Mindkét safety mélyen hátul található, egyikük láthatóan Mossra figyel, hogy be tudjon segíteni azon az oldalon. A snap után Brady úgy tesz mintha átadná a labdát Faulknak, ez megakadályozza, hogy az egyik linebacker azonnal kiváltson Welker irányába. Bradynek van ideje nyugodtan körbenézni, és látja, hogy Welker egyedül van. A mélységből induló safetynek nincs esélye időben odaérni, hogy megállítsa a first down előtt, a linebacker pedig nem reagál időben. Stanback a játék során semmilyen erőfeszítést nem tesz. Nem fut tovább, hogy ezzel elhúzza a Colts védőjét (CB), és közelről szemléli, amint könnyedén elsétál mellette, és földre viszi Welkert. 8 yard, IND időkérés #2. 8. Ha a támadás elején nem döntöttek arról, hogy mi a teendő negyedik kísérlet esetén, most megkerülhetetlen, mert ennek szellemében kell játékot választani. 2:11 a hátralévő idő, két yardot kell megtenni. A játék eredményétől függetlenül szinte biztosra vehető, hogy a Colts nem fogja kikérni utolsó idejét. A felállás ismét shotgun, azonban BenJarvus Green-Ellis [sicc!] a futó Brady mellett balra. Mindkét oldalon két elkapó: balra Moss kívül, Faulk a slotban, a túloldalon Welker a slotban, a számokon túl Watson. Tíz védő tolong közvetlenül a LOS-nál, a játék kezdő vonalánál. Négyen az elkapójukkal szemben, szorosan agresszív védekezésre felkészülve, hogy a snap után azonnal ütközzék őket. A négy falember mellett a két linebacker belép a DT-k közé szemben a centerrel. Egyértelműen lerohanásra készülnek, hogy minél kevesebb ideje legyen Bradynek, mialatt az elkapók képtelenek lesznek elszakadni a snap előtt is világosan látható szoros őrizettől. A puszta számok alapján: hat emberrel támadják az öt Patriots falembert, a futójátéknak ebből a formációból így nincs esélye (lásd 4. pont indoklása) tudják ezt a védők is. A passz közelebb volt az INT-hez, mint a jó átadáshoz. 9. Az elrontott passzkísérlet után Brady elindul lefelé a pályáról, és látható a felvételen, ahogy ezzel egy időben elrobog mellette a special teams, hogy időben felkészüljön a puntra. Brady azonban hirtelen megfordul és jelzi nekik, hogy ők maradnak, már mint a támadók a pályán. Nyilvánvaló, hogy rádión szóltak nekik menetközben. Ezzel fontos másodperceket veszít a csapat, és a huddle-ban nincs is idő a játék bemondására/ O’Brien még Bradynek sem tudta megmondani, hogy mit kell játszani. Belichicknek ki kell kérnie a csapat utolsó idejét. Az időkérés alatt először láthatjuk, hogy Belichick is beszél Bradyvel a sorsdöntő játék előtt. ---ha a harmadik kísérlet előtt nem is közölték az irányítóval, hogy készüljön fel az eshetőségre, hogy negyedikre is nekimennek, rögtön a játék után jelezni kellett volna oldalról, hogy próbálják meglepni egy gyors felállással a LOS-hoz a védőket, és gyors snap counttal lesre ugrasztani őket, vagy ezzel rávenni őket, hogy felhasználják utolsó időkérésüket. A logikus persze az a variáció lett volna, hogy a harmadik kísérlet előtt megbeszélik az időkérés alatt, hogy mi a teendő a negyedik down során. A Colts időkérése nélkül azért mégis másképpen festett volna egy Manning vezette nagy menetelés az egész pályán a győztes touchdownért a védelem szempontjából is. Ezek a jelek arra engednek következtetni, hogy ad hoc döntés született az elrontott 3rd down után, ami megint csak rendszeridegen a Pats edzői gárdájától. 10. 4-2 2:08 a hátralévő idő. Ismét shotgun formáció. Három elkapó baloldalt. Stanback újra a pályán a számokon kívül, Watson belül, Welker a slotban. A túloldalon Moss a számokon kívül. Faulk Brady jobbján, de a snap előtt „in-motion” Moss oldalára a slot pozícióba. A Colts védelem azzal reagál, hogy a hátul lévő safetyt állítja rá a LOS-nál. A két linebacker megint a védőfal közepén áll megint lerohanásra készülnek, így nem maradt senki a pálya közepén biztosítani, ezért a snap pillanatában csak az egyik linebacker rohan az irányítóra a másik visszalép védeni ezt a területet Faulk irányába tolódva. Brady jobbra néz először és látja, hogy Faulk megverte a Colts safetyjét, legalább annyira, hogy lépéselőnye van az elkapáshoz. A passz sikeres, de a bírói döntés szerint nem vette Faulk azonnal birtokba, ezért nem az lett a labda helye, amikor először találkozott vele Faulk, hanem ahol földre vitték. ---a játék hívása és végrehajtása is tökéletes volt. Rövid passz volt, aminek nem kellett a pálya széléig repülni, ezzel időt hagyva a védőnek, hogy időben lereagálja, mint az előző kísérletnél. Azzal, hogy csak a snap előtt mozgott ki a helyére Faulk, safetyt kapott őrzőnek. A képeken látható, hogy Welker üresen kanyarodott be szokott helyén középre a túloldalról, de Brady nem nézett arra/nem dobta oda. Freeney az egész meccsen most először vethette szabadon Brady után magát, Vollmer Mankinsnek segített be. Freeneyt nem láthatta Brady, de azt igen, hogy Vollmer Mankins mellett áll, a defensive end pedig nincs előtte, ami jelezhette, hogy minél előbb szabaduljon labdától, ráadásul Faulk a körülményekhez képest „üres” volt. A másik ok, amiért nehezen volt kivitelezhető a Welker passz, az a bíró helyzete, aki pont azon a területen állt, és könnyen elképzelhető a felvételek alapján, hogy pont kitakarta az elkapót Brady előtt. A cikk célja nem a felelősök felkutatása volt, és az sem, hogy több ezer kilométerről pálcát törjön olyan edzők döntései felett, aki gyerekkoruk óta közelről játsszák és tanulják ezt a sportágat. Próbáltam a tényekre koncentrálva leírni a támadás történetét, és a spekulációkat mellőzve valószínű következtetéseket levonva bemutatni, hogy mi történt a fenti négy játékok során, és mi vezetett a hírhedt negyedik kísérlethez. Egyszerűen fontosnak tartom, hogy az esetet nem a környezetéből kiragadva vizsgáljuk. A szemléltetés célja csupán annyi, hogy azok az olvasók, akik nem látták az egész mérkőzést élőben vagy nincs alkalmuk visszanézni, ne csak az összefoglalóból, a félmondatokból és szenzációhajhász bulvárhírekből halljanak arról a döntésről, amiről még nagyon sokáig fognak beszélni. Esetleg puszta tanulási célzattal próbálja az ember megérteni, hogy milyen döntések húzódhatnak meg az aktuális játékok mögött.