Minden hétre egy szabály – Időmérés I. (play clock)

Az amerikai fociban kétféle időmérést alkalmaznak: a mérkőzésórát (game clock) és a játékórát (play clock). A heti szabályismertetőben az utóbbinak próbálok a mélyére ásni. -TORESPONT-

Játékóra vagy támadóóra?

A play clock, vagy magyarul játékóra, leginkább a más sportokból ismert támadóórára hasonlít, mivel a támadócsapatra ró egy kötelezettséget. Amiben jelentősen eltér a támadóórától az az, hogy a játékóra nem a támadás idejét korlátozza, hanem azt határozza meg, hogy a támadóknak mennyi idejük van arra, hogy elindítsák a játékot. Emiatt a játékóra fordítást szerencsésebbnek tartom és a továbbiakban is ennél maradnék.

De hogy is működik pontosan ez a játékóra? Mi is az a 40/25?

A játékóra mindkét esetben arra mutatja, hogy hány másodperc áll rendelkezésre a támadóknak, hogy elindítsák a játékot (alapesetben snappel, ritkábban szabadrúgással).

Hogy „egyszerű” legyen a dolgunk, kétféle időponttól számol vissza a játékóra: ez lehet, 40 másodperc és 25 másodperc. A különbség a kettő között az, hogy mikor honnan indul a visszaszámolás.

Röviden összefoglalva: a 40 másodpercet az előző játék végétől kell számítani, a 25 másodpercet pedig attól, hogy a Referee belefúj a sípjába („elfújja a ready-t”).

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy véget ér a játék. Amennyiben nincs semmilyen indok arra, hogy valamilyen, ún. adminisztratív játékóra-megállítás történjen (ld. lent), akkor a játékóra kezelője azonnal elindítja a 40 másodpercről történő visszaszámlálást. A játékosok és a játékvezetők közben visszakocognak a helyükre, végzik az egyéb feladataikat, a csapatok cserélnek - ha akarnak, a támadók huddle-be vonulnak – miközben a játékóra folyamatosan pörög. Majd a támadócsapat játékba helyezi a labdát.

Kivéve persze, ha adminisztratív szünet miatt 25 másodperces játékórát kell használni. Ilyenkor a játékóra a Referee jelére fog elindulni.

A Szabálykönyv példálózó felsorolása a következő ilyen eseteket tartalmazza:

(a) a labdabirtoklás cseréje után;

(b) csapat-időkérést követően

(c) a kettő perces figyelmeztetés után

(d) játékrészek kezdetén

(e) büntetéskimérésnél

(f) try-kísérletnél [közismertebb nevén: extra pontnál] vagy

(g) szabadrúgásnál.

Ezeken kívül tipikusan ilyen eset lehet egy sérülés, távolságmérés, challenge. A hangsúly tehát az adminisztratív szüneten van.

Elsőre talán bonyolultnak tűnhet, de valójában teljesen egyszerű és logikus a módszer amit használnak.

Hogy függ össze a játékóra és a mérkőzésóra?

Röviden: sehogy. Alapjában véve semmilyen összefüggés nincs a kettő állása vagy indítása között, de ugyanakkor előfordulhat az is, hogy egyszerre fog elindulni a 25 másodperces óra és a mérkőzésóra is.

Például egy sikertelen passznál („incomplete”) vagy egy pályán kívül véget ért játéknál a mérkőzésóra áll (és snapre indul mindkét esetben), míg a játékóra mindkétszer elkezdi a visszaszámolást negyven másodpercről, vagy ha sor került közben adminisztratív szünetre (pl. sérülés vagy büntetés-kimérés is történt) akkor 25 másodpercről.

Ki figyeli a csapatokból a játékórát és honnan tudja, hogy lejárt?

A gyakorlatban az irányítók feladata és felelőssége, hogy figyeljék, hány másodpercük van még elindítani a játékot. A pálya mindkét végén, jól látható helyen el kell helyezni a stadionban egy játékórát, így bármerre is megy a támadás, nekik látni kell, mennyi van hátra és szükséges esetben időt kérni - elkerülendő a büntetést.

Mi történik, ha lejár az óra?

Delay of game szabálytalanság miatt 5 yard büntetés.

Forrás: NFL Szabálykönyv

 

Amennyiben más szabályokra is kíváncsi lennél, itt található még néhány cikk a szabályokkal, szabálytalanságokkal, szabályértelmezésekkel kapcsolatban.