Zászló a pályán I. rész

Új szerzővel bővült a pats.hu stábja: Rule bemutatkozó cikkével reményeink szerint hiánypótló sorozatot tudunk indítani, amely a sárga zászlóval, vagyis a szabálytalanságokkal szándékozik részletesen foglalkozni, azokat minél érthetőbb módon bemutatni.-TORESPONT-
Nehéz szezon volt az idei a New England Patriots csapata számára, ami nem csak a kulcsjátékosok sérülése miatt igaz, hanem több vitatható játékvezetői döntésnél is úgy érezhettük, hogy bennünket sújtanak vele a bírók.

De vajon tényleg így volt? A játékvezetők valóban a kárunkra tévedtek? Egyáltalán biztos, hogy rosszul ítélték meg a helyzetet?

A sorozat első részében megpróbálom összefoglalni az NFL játékvezetői rendszerének a felépítését, valamint egy idén is sok vitára okot adó szabálytalanságot, a passzjátékoknál elkövetett defensive holdingot, annak érdekében, hogy kicsit közelebb kerüljünk ahhoz, hogy mit is csinálnak, kik ők és miért is vannak heten.

Az első logikus kérdés, hogy is lehetséges az, hogy 22 játékosra jut 7 játékvezető és ennek ellenére ilyen vitatható ítéletek születnek?! Hiszen pont azért vannak ennyien, hogy a pálya minden részét lássák és ezért mindig jó döntéseket tudjanak hozni. Akkor meg mit is csinálnak a pályán, mi is a pontos feladatuk?

A játékvezetők az alábbi ábra szerint veszik körbe a játékosokat egy általános esetben:

1

Az alábbiakban egy rövid, nagyon leegyszerűsített leírást találtok arról, hogy ki mit is csinál a játékvezetők közül:

Referee (R) – ő a vezető bíró, az egyetlen, aki fehér színű sapkát visel. Ő felügyeli és kontrollálja a mérkőzést. Ő mondja és mutatja be a közönség és a média számára büntetéseket, ő hozza meg a végső döntést a szabályértelmezések kapcsán. A támadók oldalán hátul helyezkedik el 10-12 yardra a LOS-tól. Feladata, hogy figyelje a snap szabályosságát, vizsgálja a mélyen lévő backek mozgásának (motion) szabályosságát. Futójátéknál az irányítót figyeli a labda átadása előtt, amíg minden akció véget nem ér az irányító körül.

Passz játékoknál elsődlegesen felelős az irányítóval szemben elkövetett roughing the passer szabálytalanságért és ha labdavesztés történt, akkor neki kell megítélnie, hogy a labda egy fumble következtében szabaddá vált tehát bármelyik csapat megszerezheti, vagy egy sikertelen előre passz következtében halottá vált, amivel véget ért a játék.

Rúgásoknál az irányító helyett a rúgójátékost figyeli.

Umpire (U) – Elsődlegesen felel a játékosok magatartásáért a scrimmage line-on (értsd: szükségtelen durvaság, sportszerűtlen cselekedetek) és figyeli a játékosok felszerelésének szabályosságát is. Alapesetben a támadók oldalán hátul helyezkedik el, a LOS-tól 12-15 yardra, ellentétes oldalon a vezető bíróval. Figyeli a falemberek false start szabálytalanságait, a blokkjaikat és a védőket, akik megpróbálják kivédeni ezeket a blokkokat.

Az umpire eredeti pozíciója egyébként a védelem oldalán volt, kb. 5-7 yardra a srimmage vonaltól. Ez 2010-ben változott meg, amikor egy szezon alatt 5 komoly sérülést is elszenvedtek az umpire-ök. Azóta csak kivételes esetekben (a félidők végén illetve gólvonalhoz közeli helyzeteknél) kerül át a védelem oldalára az U.


2 

Head Linesman (HL, más néven simán Linesman) – A scrimmage line-on áll, a pályán kívül, szemben a sajtópáhollyal (leegyszerűsítve ez a kamerával szemközti oldal). Elsődlegesen felelős az offside, encroachment szabálytalanságokért a snap előtt és közben. Passzjátékoknál elsődlegesen a kulcsát (azt a játékost, akit az adott snapnél, a formáció függvényében néznie kell) figyeli kb. 7 yarddal a scrimmage line előttig [előtt: a védelem gólvonala felé eső területen]. Teljes felelősséggel tartozik az oldalán lévő oldalvonalhoz közeli játékokért pl. hogy az elkapó vagy futójátékos kilépett-e a pályáról. Ő felel a területére érkező elkapókért és az általuk vagy velük szemben elkövetett a pass interference szabálytalanságokért.

Line Judge (LJ) – A scrimmage line-on áll, szemben a Linesman-nel. A hivatalos játékidő mérő mellett, „tartalékként” ő is méri a játékidőt. (pl. ha a stadionóra rossz időt mutat, akkor a Line Judge órája a hivatalos). Ugyanazokért felel, mint a Linesman a snap előtt és közben: offside, encroachment. Elsődlegesen felel azért, hogy egy passzt a scrimmage vonal előtt vagy mögül dobtak el (szabályosan előre passzt csak a scrimmage vonal mögül lehet eldobni). Figyeli az oldalán lévő blokkoló támadókat és a védőket.

Field Judge (FJ) - a Line Judge-dzsal egy oldalvonalon helyezkedik el, 20 yard mélyen. (20 yardra a scrimmage vonaltól a védelem oldalán). Az oldalán lévő legszélső elkapó a kulcsa, akinek figyeli a blokkjait és a vele szemben elkövetett akciókat. Megítéli a scrimmage vonal előtti elkapásokat, beleértve a passz szabályosságát, vagy pass interference-eket.

Side Judge (SJ) – a Linesmannel egy oldalon áll 20 yard mélyen (pont szemben a Field Judge-dzsal). Ennek megfelelően tükörképe a Field Judge-nak; ugyanazon feladatai vannak. Eltérés, hogy field goal és try kísérleteknél ha várhatóan rúgójáték lesz („extra pont rúgások”), akkor bemegy a pálya közepére, második umpire-nek.

Back Judge (BJ) – 25 yardra helyezkedik el a scrimmage line-tól, a védelem oldalán, a pályán belül (a hash markok között). Általánosságban a tight end oldalát részesíti előnyben. Általában a tight end lesz a kulcsa, akinek az útvonalát figyeli és vizsgálja az általa és a vele szembeni blokkokat. A Back Judge méri a 40/25 másodperces időt (a snap-ek között) és a félidők közötti szünetet. Megítéli a scrimmage vonal előtti elkapásokat, beleértve a passz szabályosságát, vagy pass interference-eket.

Amit fontos kiemelni, hogy a játékvezetők felosztják a pályát és a játékosokat („kulcsok”) egymás között és megosztják a feladatokat is ennek megfelelően.

Emiatt értelemszerűen a Field Judge nem figyeli (és nem is figyelheti) a pass interference szabálytalanságokat a Side Judge oldalán és ugyanúgy az Umpire sem fogja bedobni a pálya túlsó szegletében lévő védő által elkövetett offside szabálytalanságot (hiszen nincs olyan pozícióban, hogy ezt megítélhesse). Ugyanígy a Referee sem lesz olyan helyzetben, hogy megítélje, hogy egy passz keresztezte-e a scrimmage vonalat és még sorolhatnám.

A sok játékvezetőre való magyarázat ebben kereshető.

Mindezek miatt, amikor tehát egy szabálytalanságról beszélünk, akkor nagyon fontos kiemelni, hogy 1-2, legfeljebb 3 játékvezető láthatja és ítélheti meg. A többiek, ha látják, az azt jelenti, hogy nem a feladatukat végezték. Akiknek viszont látniuk kell az adott esetet, azoknak kommunikálniuk kell egymással, mielőtt a Referee bejelenti az ítéletet.

Ez történt Gronkowski emlékezetes, Panthers elleni zászlója esetében is – amit ugye végül visszavontak.

Az alábbi linken 0:14-től kezdődik az érdekes rész:

Három játékvezető (BJ – az alapvonalról, LJ a gólvonalról és az U a mezőnyből) befut a zászlóhoz és megvitatják, hogy ki mit látott. Utána tájékoztatják csak a Referee-t. A többi 3 játékvezető semmit nem láthatott az esetből. A végeredmény sajnos itt nem volt kedvező ránk nézve…

A következő linken pedig egy számunkra kedvező offside-ot látunk:

A védőjátékos bemozdul a neutrális zónába (a labda vonalába), amelyre reagál a Patriots támadófala. Az esetre csak azok a játékvezetők dobtak zászlót, akik érdemben láthattak belőle valamit: a két vonalbíró (HL, LJ) és az U. A Referee rövid kommunikáció után jelenti be az ítéletét.

Most pedig nézzünk meg alaposabban is néhány szabálytalanságot:

 

Defensive holding

Első hangzásra talán furcsa lehet, de a védő által elkövetett holdingnak (DH) – szemben a támadó által elkövetett holdinggal - elsődlegesen passzjátékoknál van jelentőségük.

Ennek oka, hogy a védelem mit szeretne elérni? A labdát, de legalább is a labdavivőt. Emiatt logikailag furcsa lenne, ha egy futójátéknál a védő „holdingolni” akarna egy támadójátékost.

Természetesen ez a verzió is elképzelhető pl. a safety, a blokkoló játékost próbálja holdinggal visszafogni, hogy ne tudjon utat nyitni a futónak, de ez a ritkábbik eset. Inkább a futóhoz akar jutni a védő, hogy minél közelebb a scrimmage line-hoz meg tudják állítani.

Futójátékoknál emiatt lényegesen többször láthatunk a támadók részéről holdingokat, akiknek érdekük, hogy a védelmet távol tartsák a labdától.

Passzoknál viszont sokkal kiegyenlítettebb a „mezőny”. A támadók elsődlegesen a falban (fal szélén) próbálják holdingokkal feltartani az irányítót sackelni igyekező védőket. A védők pedig sokszor csak így tudják feltartani a passz eldobás előtt, a gyorsabb, dinamikusabb elkapókat, akik éppen az útvonalukat futják.

Hogyan szól a szabály?

Defensive holding szabálytalanságnak minősül, ha

(a) egy védőjátékos szereli, vagy („holdingolja”) a futójátékoson kívül bármely más ellenfelét, kivéve az 5. cikkely esetét  vagy

(b) punt során, mezőnygól kísérletnél vagy Try-rúgó kísérletnél [extra pont rúgásánál] egy védőjátékos (B1) megragadja és elhúzza az útjából a támadójátékost, lehetővé téve ezáltal, hogy más védőjátékos(ok)nak, hogy (B2) az így nyitott résen bemenjen és megkísérelje blokkolni a rúgást. Kivételt képez, ha védőjátékos (B1) halad tovább a rúgó felé.

Megjegyzés: Minden támadójátékos, aki úgy tesz, mintha birtokolná a labdát és/vagy aki úgy tesz, mintha a csapattársa átadta volna neki a labdát, szabályosan szerelhető, amíg nem keresztezi a scrimmage line-t a tackle-ök között egy normál támadó formációban.

Büntetés: 5 yard  és automatikus első kísérlet.

Ami bennünket érint a passzok kapcsán az első (a) fordulata a szabálytalanságnak. A (b) fordulat kizárólag rúgójátékokra igaz.

A szabály egyaránt vonatkozik futásokra és passzjátékokra.

A szabály érdemi megértéséhez ismernünk kell a hivatkozott 5. cikkelyt is (Article 5), amely néhány kivételt fogalmaz meg.

Egy védőjátékos szabályosan használhatja a kezét, karját, vagy testét tolásra, húzásra, vagy a támadójátékosokkal szembeni védekezésre:

(a) amikor védi magát egy olyan ellenféllel szemben, aki akadályozza őt abban, hogy elérje a futót; vagy

(b) amikor egy ellenfél egyértelműen megkísérli blokkolni őt; vagy

(c) amikor megpróbál elérni egy elvesztett labdát, ami megérintette a talajt egy hátra passz, fumble vagy rúgás során; vagy

(d) egy előre passz közben, amely keresztezte a neutrális zónát és bármely játékos már megérintette.”

 

A fordítás során szándékosan, a nem túl magyaros „holdingolja” kifejezést használtam. Ennek meg volt az oka. A holding-ot ugyanis nem lehet lefordítani egyszerűen fogásnak, visszatartásnak, stb.

A szabálykönyv az alábbi ténylegesen korlátozó cselekvéseket nevesíti a holding körében:

- az ellenfél megragadása vagy szerelése (ez utóbbi nyilván nem a labdavivőre vonatkozik)

- átkarolás, rángatás, kicsavarás, kifordítás

- a földre lökés.

Az utóbbi fordulathoz fontos hozzátenni, hogy nem önmagában egy sima lökés alapozza meg – hiszen az csupán egy blokk (ami az esetek jelentős részében szabályos).

 

A fenti bonyolult rendelkezéseket érdemes leegyszerűsítenünk és gyakorlatiasan megközelítenünk: passzjátéknál mi a jelentősége a defensive holding-nak?

 

A védőjátékos elkövet egy holdingot a passz eldobása előtt. Ezáltal kivon egy potenciális célpontot, mivel az irányító nem fogja tudni neki passzolni a labdát, mert

- nem ott van a WR, ahol a játék szerint kellene (a holding miatt nem ér oda)

- vagy egyszerűen látja, hogy holdingolják a célpontját és pont emiatt nem dobja oda.

 

Ennek több eredménye is lehet:

- az irányító célpont hiányában sokáig tartja a labdát, ami sackhez vezet;

- sikertelen passz;

- interception.

 

Néhány videó a témában:

Első videó, második videó.

Végezetül pedig némi statisztika:

NFL szintem összesen 181 defensive holdingot követtek el. A Patriots 8. helyen áll ebben a tekintetben az Arizona Cardinals-szal holtversenyben, 7-7 elkövetett DH szabálytalansággal.

A sorozat következő részében a pass interference szabálytalanság kerül bemutatásra.

A játékvezetők ábrarajza és feladatkörük leírása a footballzebras.com oldalról származik.

Az NFL hivatalos szabálykönyve - angol nyelven.